Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 49

Conferință națională ZIUA INTERNAȚIONALĂ A FEMEILOR ÎN ȘTIINȚĂ

– ZIUA INTERNAȚIONALĂ A FEMEILOR ÎN ȘTIINȚĂ –
11 februarie 2022 – Valențele feminității –

OCTAVIANA MARINCAŞ – Director | Centru de cercetare – Patrimoniul cultural
Institutul European pentru Cercetări Multidisciplinare
Consilier superior I | Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării

Conferința se va desfăşura online la data de 11 februarie 2022, ora 16.00

Photo credit IECM

Propunere de cercetare pentru convergenţa dintre industriile IT&Telecom şi Energie din România

0

D.na Prof. univ. dr. ing. Doina BanciuVicepreşedinte AOSR, a fost invitată să participe ca VIP Speaker la Conferinţa virtuală  Liberalizarea & Portabilitatea – Telecom vs. Energie & Gaze”, din 4 februarie, organizată de către Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro.

Aceasta a subliniat că este necesară realizarea unui studiu complex privind convergenţa dintre industriile de Comunicații, IT şi cea de Energie din România, în cadrul căruia să fie tratate într-o abordare sistemică implicațiile tehnologice, economice, sociale şi de securitate. Acest studiu poate să stea la baza deciziilor în problemele comune legate de noua convergenţă dintre Energie şi Comunicații & IT, mai ales în criza cu care se confruntă în prezent ţara noastră.

Ambele domenii vehiculează resurse financiare importante și cred că o cercetare profundă ar putea fi benefică atât Comunicațiilor, cât și Energiei, dar mai ales cetățenilor., a subliniat d.na Prof. univ. dr. ing. Doina Banciu în cadrul conferinţei maraton de aproape 7 ore. Evenimentul major al acestui început de an a fost urmărit în primele 72 de ore de la lansare de peste 100.000 de utilizatori ai Zoom, Youtube, LinkedIn, Facebook, Twitter, portalul industriei de Comunicaţii www.comunic.rowww.telecomTV.ro şi alte 30 de website-uri partenere care au preluat fluxul streaming.

UNIREA PRINCIPATELOR ROMÂNE, CELEBRATĂ LA NEW YORK ȘI LA IAȘI 

0

Cu ocazia zilei de 24 ianuarie, sub egida Academiei Oamenilor de Știință din România, au avut loc două evenimente dedicate celebrării Unirii Principatelor. În data de 23 ianuarie, la New York, s-a desfășurat Simpozionul Unirii Principatelor Române – a XXIX-a ediție, 163 de ani de la marele eveniment istoric. În ziua Unirii, la Iași, a avut loc Simpozionul Științific „Unirea lui Cuza, un act istoric fundamental în constituirea României Europene”.  

 Simpozionul Unirii Principatelor Române de la New York a fost organizat de Academia Oamenilor de Știinţă din România – Filiala USA împreună cu Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România, Mitropolia Ortodoxă Română a celor două Americi, Institutul Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă – New York și a avut loc duminică, 23 ianuarie, ora 15.00, la Biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din metropola americană.

Principalul organizator și amfitrionul evenimentului a fost Pr. Prof. Dr. Theodor Damian, Preşedintele Filialiei americane a Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă. În deschidere, au fost intonate trei cântece istorice cu profunde reverberații istorice și patriotice: „Deşteaptă-te române”„Imnul lui Ştefan Vodă”, „Imnul Basarabiei”.

 Sesiunea de comunicări, moderată de Prof. Nicole Smith, a abordat Unirea Principatelor din mai multe perspective, istorică, politică, culturală, spirituală, conturând o imagine complexă și substanțială a evenimentului. Comunicările, susținute de nume emblematice ale diasporei românești din SUA, au fost: Ştefan STOENESCU (eseist, comparatist şi traducător, Ithaca, New York), „Unirea Principatelor ca eveniment în conştiinţa formativă a lui Eminescu”; N. RUSU (critic şi istoric literar, redactor-şef al revistei Lumină Lină, New York), „Principesa Ileana şi fotograful Alexandru Petit despre spaţiul unitar românesc”; Prof. univ. dr. Doru TSAGANEA (profesor de matematică la Metropolitan College of New York), „24 Ianuarie 1859, moment important pentru crearea statului naţional unitar şi suveran român”; Prof. univ. dr. Valentina CIAPRAZI (scriitoare, profesoară de limba şi literatura franceză, LaGuardia College, New York), „Napoleon al III-lea şi Unirea Principatelor Române”; Dr. Flaviu RIŢIU (Biserica „Sf. Ap. Petru şi Pavel”, New York), „Unirea Moldovei şi Ţării Româneşti în contextul geopolitic european”; Preot prof. univ. dr. Theodor DAMIAN (scriitor; profesor emerit de ştiinţe sociale şi educaţie la Metropolitan College of New York; Preşedintele Filialei americane a Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă, New York), „Arhimandritul Melchisedec Ştefănescu şi Unirea Principatelor”.

Simpozionul Științific „Unirea lui Cuza, un act istoric fundamental în constituirea României Europene” a fost organizat de către Academia Oamenilor de Știință din România, cu sprijinul Secției de Științe Istorice și Arheologice, al Filialei Iași a AOSR, și de Institutul de Istorie „A. D. Xenopol” al Academiei Române, Filiala Iași  și s-a desfășurat în data de 24 ianuarie, începând cu ora 10.00, în Casa Costin Catargi, Corpul H, Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, în format hibrid (online și cu prezență fizică). Moderatorii manifestării au fost: Prof. univ. dr. Ion SOLCANU, președintele Secției de Științe Istorice și Arheologice a AOSR și președintele Filialei Iași a instituției și Prof. univ. dr. Gheorghe CLIVETI, Directorul Institutului de Istorie al Academiei Române, Filiala Iași.

Simpozionul a fost deschis de Prof. univ. dr. Adrian BADEA, președintele Academiei Oamenilor de Știință din România, care, referindu-se la sensul fundamental al momentului istoric și la semnificațiile lui pentru România de azi, a afirmat: „Data de 24 ianuarie 1859 rămâne un reper pe harta noastră politică și spirituală desfășurată în timp, un eveniment epocal în lungul și dificilul proces, întins pe secole, al unirii românilor într-o singură țară. Considerăm că trebuie, mereu, să ne întoarcem la evenimentul de la 24 ianuarie nu formal și festivist, ci printr-un act de reflecție științifică substanțială la premisele, cadrul, procesele, personalitățile și semnificațiile marelui act istoric, care ne oferă și acum o înaltă lecție de istorie.” 

Evenimentul a avut un invitat special, în persoana domnului Bogdan Ilie CUZA (stră-strănepot al Domnitorului), care a susținut prelegerea: „Alexandru Ioan Cuza, făuritor al Unirii Principatelor Române și sprijinitor al primei structuri academice în România”.

Simpozionul de la Iași, dens în comunicări substanțiale, susținute de personalități ale educației și cercetării academice, a conturat un cadru al explorării istorice și culturale a unui moment fundamental al constituirii României Moderne din perspective tematice și unghiuri de interpretare diverse.

Programul manifestării a cuprins următoarele comunicări: Prof. univ. dr. Gheorghe CLIVETI (Directorul Institutului de Istorie al Academiei Române, Filiala Iași), „Unirea Principatelor și domnia lui Cuza sub garanția europeană”; Prof. univ. dr. Cristian PLOSCARU (Facultatea de Istorie Univ. Al. I. Cuza” Iași), „Unirea Principatelor cu prinț străin. De la strategia diplomației la proiect național românesc”; Prof. univ. dr. Petru ANDEA (Secretar științific al A.O.S.R.), „Reformele din timpul domniei lui Al. I. Cuza”; Prof. univ. dr. Dumitru VITCU (Universitatea „Ștefan cel Mare” – Suceava),  „Cuza și autocefalia Bisericii Ortodoxe Române”; Prof. univ. dr. Mihai COJOCARU (Facultatea de Istorie, Univ. Al. I. Cuza” Iași), „Un luptător pentru unirea Principatelor: Anastase Panu”; Prof. univ. dr. Ion I. SOLCANU (Univ. Al. I. Cuza” Iași), „Școala românească în județele reîntrupate Moldovei – Cahul, Bolgrad și Ismail– și de la sud de Dunăre pe durata domniei lui Alexandru Ioan Cuza”;  Prof. univ. dr. Corneliu LUNGU (Vicepreședinte al Secției de Istorie A.O.S.R.), „Mărturii documentare privind unirea Principatelor și personalitatea lui Al. I. Cuza”; Prof. univ. dr. Radu Ștefan VERGATTI (Director onorific al Centrului de Cercetări Interdisciplinare „D. Stăniloaie”), „Alegerea lui Al. I. Cuza domnitor în București. Realizarea „Micii Uniri” a Principatelor Dunărene – model pentru Europa Occidentală”; Prof. univ. dr. Mihai DRECIN (Universitatea Oradea), „Ecoul Unirii Principatelor Române în Transilvania (1859-1914)”, Comandor (rtg.), Prof. univ. dr. Jipa ROTARU, „Modernizarea Armatei Române sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza”, Prof. univ. dr. Sorin IVAN, Universitatea „Titu Maiorescu” București – „Contribuția lui Alexandru Ioan Cuza la modernizarea învățământului românesc”; Prof. univ. dr. Valentin CIORBEA (Universitatea „Ovidius”, Constanța), „Progresele marinei și porturilor sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza”, Prof. univ. dr. Mihai BĂDESCU (ASE, Facultatea de Drept), „Legislația cu caracter reformator a lui Alexandru Ioan Cuza – premisă a formării sistemului de drept român modern”, Prof. univ. dr. Narcis-Stelian ZĂRNESCU, „Un binom paradigmatic: Cuza – Eminescu. Repere pentru o filozofie a istoriei naționale” 

Cele două manifestări, Simpozionul Unirii Principatelor Române de la New York și Simpozionul Științific „Unirea lui Cuza, un act istoric fundamental în constituirea României Moderne” de la Iași, fac parte din Programul Academiei Oamenilor de Știință din România pe anul 2022, care cuprinde o diversitate de proiecte, activități și evenimente cu participare națională și internațională. Prin programele și activitățile desfășurate, Academia Oamenilor de Știință din România, instituție fondată în anul 1935, participă la procesul de edificare a României Europene prin educație, știință și cercetare.

Biroul de Comunicare și Relații Publice al Academiei Oamenilor de Știință din România
(Contact: 
comunicare.aosr@gmail.com)

UNIREA PRINCIPATELOR ROMÂNE – a XXIX-a ediţie 163 ani de la marele eveniment istoric

0

ACADEMIA OAMENILOR DE ŞTIINŢĂ DIN ROMÂNIA – FILIALA USA,
UNIUNEA ZIARIŞTILOR PROFESIONIŞTI DIN ROMÂNIA,
MITROPOLIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ A CELOR DOUĂ AMERICI,
INSTITUTUL ROMAN DE TEOLOGIE ŞI SPIRITUALITATE ORTODOXĂ – NEW YORK

organizează

SIMPOZIONUL

Unirea Principatelor Române – a XXIX-a ediţie
163 ani de la marele eveniment istoric

Duminică 23 Ianuarie 2022 ora 3:00 PM
după Sf. Liturghie la Biserica “Sf. Ap. Petru şi Pavel”
(St. George’s Episcopal Church) din Astoria, 27th Ave. colţ cu 14th Street Subway Q sau N la staţia Astoria Boulevard, Bus Q 18

PROGRAM
Protocolul deschiderii
Pr. Prof. Dr. Theodor Damian, Preşedintele Filialiei americane a Academiei Oamenilor de
Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă
„Deşteaptă-te române” de Andrei Mureşanu
„Imnul lui Ştefan Vodă”
„Imnul Basarabiei”

Comunicări
– Moderator: Prof. Nicole Smith
– ŞTEFAN STOENESCU, eseist, comparatist şi traducător – Ithaca, New York
– „Unirea Principatelor ca eveniment în conştiinţa formativă a lui Eminescu”;
– N. RUSU, critic şi istoric literar, redactor-şef al revistei Lumină Lină, New York – „Principesa Ileana şi fotograful Alexandru Petit despre spaţiul unitar românesc”;
– Prof. univ. dr. DORU TSAGANEA, profesor de matematică la Metropolitan College of New York – „24 Ianuarie 1859, moment important pentru crearea statului naţional unitar şi suveran român”;
– Prof. univ. VALENTINA CIAPRAZI, scriitoare, profesoară de limba şi literatură franceză, LaGuardia College, New York – „Napoleon al III-lea şi Unirea Principatelor Române”;
– Dr. FLAVIU RIŢIU, Biserica Sf. Ap. Petru şi Pavel, New York
– „Unirea Moldovei şi Ţării Româneşti în contextul geopolitic european”;
– Preot prof. univ. dr. THEODOR DAMIAN, scriitor; profesor emerit de ştiinţe sociale şi educaţie la Metropolitan College of New York; Preşedintele Filialei americane a Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă, New York – „Arhimandritul Melchisedec Ştefănescu şi Unirea Principatelor”.

UNIREA LUI CUZA, UN ACT ISTORIC FUNDAMENTAL ÎN CONSTITUIREA ROMÂNIEI EUROPENE

0

Academia Oamenilor de Ştiinţă din România – Secţia de Istorie şi Institutul de Istorie „A. D. XENOPOL” al Academiei Române – Filiala Iaşi organizează în ziua de 24 ianuarie, începând cu ora 10.00, în Corpul „Casa Catargi” al Universității „Al. I. Cuza” din Iași, Sala de Consiliu, H-1

SIMPOZIONUL ȘTIINȚIFIC

UNIREA LUI CUZA
UN ACT ISTORIC FUNDAMENTAL
ÎN CONSTITUIREA ROMÂNIEI EUROPENE

Evenimentul se va desfășura în format hibrid, cu participare fizică și online. Pentru online se va accesa link-ul de AICI

PROGRAMUL SIMPOZIONULUI  ȘTIINȚIFIC

UNIREA LUI CUZA, UN ACT ISTORIC FUNDAMENTAL
ÎN CONSTITUIREA  ROMÂNIEI  EUROPENE”
24.01.2022

10.00 – 10.15: Cuvânt de deschidere – Prof. univ. dr. ing. Adrian BADEA, Președinte al A.O.S.R
10.15 – 10.30: Bogdan Ilie CUZA (stră-strănepot al Domnitorului) – „Alexandru Ioan Cuza, făuritor al unirii Principatelor Române și sprijinitor al primei structuri academice în România”
10.30 – 10.45: Prof. univ. dr. Gheorghe CLIVETI, Director al Institutului de Istorie al Academiei Române, Filiala Iași – „Unirea Principatelor și domnia lui Cuza sub garanția europeană”
10.45 – 11.00: Prof. univ. dr. Cristian PLOSCARU, Facultatea de Istorie Univ. Al. I. Cuza” Iași – Unirea Principatelor cu prinț străin. De la strategia diplomației la proiect național românesc”
11.00 – 11.15: Prof. univ. dr. Petru ANDEA, Secretar științific al A.O.Ș.R. – „Reformele din timpul domniei lui Al.I.Cuza”
11.15 – 11.30: Prof. univ. dr. Dumitru VITCU, Universitatea „Ștefan cel Mare” – Suceava – „Cuza și autocefalia Bisericii Ortodoxe Române”
11.30 – 11.45: Prof. univ. dr. Mihai COJOCARU, Facultatea de Istorie, Univ. Al. I. Cuza” Iași – „Un luptător pentru unirea Principatelor: Anastase Panu”

11.45 – 12.00: PAUZĂ

12.00 – 12.15: Prof. univ. dr. Ion I. SOLCANU, Univ. Al. I. Cuza” Iași – „Școala românească în județele reîntrupate Moldovei – Cahul, Bolgrad și Ismail– și de la sud de Dunăre pe durata domniei lui Alexandru Ioan Cuza”.
12.15 – 12.30: Prof. Univ. dr. Corneliu LUNGU, Vicepreședinte al Secției de Istorie A.O.Ș.R. – „Mărturii documentare privind unirea Principatelor și personalitatea lui Al. I. Cuza”
12.30 – 12.45: Prof.univ. dr. Radu Ștefan VERGATTI, Director onorific al Centrului de Cercetări Interdisciplinare „ D. Stăniloaiei”-„Alegerea lui Al. I. Cuza domnitor în București. Realizarea „Micii Uniri” a Principatelor Dunărene – model pentru Europa Occidentală”
12.45 – 13.00: Prof. univ. dr. Mihai DRECIN, Universitate Oradea – „Ecoul Unirii Principatelor Române în Transilvania (1859-1914)”
13.00 – 13.15: Comandor (rtg), Prof. univ. dr. Jipa ROTARU – „Modernizarea Armatei Române sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza”
13.15 – 13.30: Prof. univ. dr. Sorin IVAN, Universitatea „N. Titulescu” București – „Contribuția lui Alexandru Ioan Cuza la modernizarea învățământului românesc”
13.30 – 13.45: Prof. univ. dr. Valentin CIORBEA, Universitatea „Ovidius”, Constanța – „Progresele marinei și porturilor sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza”
13.45 – 14.00: Prof. univ. dr. Mihai BĂDESCU, ASE, Facultatea de Drept – „Legislația cu caracter reformator a lui Alexandru Ioan Cuza – premisă a formării sistemului de drept român modern”
14.00 – 14.15: Prof. univ. dr. Narcis-Stelian ZĂRNESCU – „Un binom paradigmatic: Cuza – Eminescu. Repere pentru o filozofie a istoriei naționale”

Al XXIX-lea Simpozion anual “Mihai Eminescu”

0

Al XXIX-lea Simpozion anual

“Mihai Eminescu”

(172 de ani de la naşterea poetului)

 

Eminescu

şi unitatea spirituală a tuturor românilor

în lumina aniversării a 150 de ani de la Prima

Serbare a Românilor de Pretutindeni –

Putna – 1871

 

 

Duminică 16 ianuarie 2022, ora 2:00 PM

la Biserica ortodoxă română „Sf. Ap. Petru şi Pavel”, Astoria, New York

(14-20 27th Ave.) PROGRAM

Protocolul deschiderii

Pr. Prof. Dr. Theodor Damian, Preşedintele Filialei New York a Academiei Oamenilor

de Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă

 

Rugăciune de M. Eminescu, interpretează Lia Lungu

 

Imnul lui Ştefan Vodă

Deşteaptă-te Române

 

Comunicări

 

MODERATOARE: Prof. Nicole Smith

 

Anca Sîrghie

Profesor universitar, scriitoare, Sibiu

Drama destinului publicistic la

transilvăneanul Nicolae Cristea şi la moldoveanul Mihai Eminescu

 

Marian Nencescu

Critic şi istoric literar, cercetător asociat la Institutul

de Filosofie „C. Rădulescu-Motru” al Academiei

Române, Bucuresti

Enciclopedismul eminescian

 

Ştefan Stoenescu

Eseist, comparatist şi traducător

Ithaca, New York

Simboluri şi ecouri ale unor compoziţii

poetice eminesciene ce au determinat constituirea unităţii spirituale româneşti

 

  1. N. Rusu

Critic şi istoric literar

Redactor şef al revistei Lumină Lină, New York

Eminescu şi unitatea militară a poporului

român

 

Prof. Dr. Doru Tsaganea

Profesor de matematică la Metropolitan College of New York

Congresul studenţilor români de la

Mănăstirea Putna din perspectiva situaţiei politice europeene din anii 1870-1871

 

Prof. univ. Valentina Ciaprazi

Scriitoare, Profesoară de limbă şi literatură franceză, LaGuardia College, New York

Spiritualitatea eminesciană, reflecţie a

autenticii spiritualităţi româneşti

 

Pr. Prof. Dr. Theodor Damian

Scriitor, Profesor emeritus la Metropolitan College of New York, Preşedinte al Filialei americane a Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă, New York

Eminescu, diaspora română şi

Ţara mamă

Prof. univ. Dr. Onuc COZAR, membru titular al secţiei de ştiinţe Fizice

Prezidiul AOSR anunţă cu tristeţe că în ziua de 30 ianuarie 2022 a plecat dintre noi Prof. univ. Dr. Onuc COZAR, membru titular al secţiei de ştiinţe Fizice.

Prof. univ. Dr. Onuc COZAR s-a născut la 29 martie 1946 în localitatea Sâncraiu-Almaşului, Jud. Sălaj. A absolvit Facultatea de Fizică, secţia Fizica corpului solid, la Universitatea „Babeş – Bolyai2” din Cluj-Napoca. Și-a luat doctoratul în Ştiinţe, specializarea Fizică, in 1977 cu teza Structura moleculară şi dinamica de absorbţie a unor complecşi cu Cu
determinate prin spectroscopia RES.

A efectuat numeroase stagii de cercetare la Dubna, Rusia (1990); Padova, Italia
(1993), Madrid, Spania (1996); Lyon, Franţa (1999, 2002, 2005), Aachen, Germania (2003).

A desfășurat o bogată activitate didactică şi profesională fiind asistent universitar la Catedra de fizică atomică şi nucleară, Facultatea de Fizică, Universitatea „Babeş – Bolyai” (1972-1983); secretar de redacţie la Revista Studia, (1983-1990); lector universitar (1990-1996); profesor universitar, şeful Catedrei de Fizică Biomedicală (1996-2017); secretar
ştiinţific pe Facultatea de Fizică (1998-2006); membru în Consiliul Cercetării al Senatului Universităţii „Babeş – Bolyai” (1998-2005); membru în Comisia de ştiinţe exacte I a CNEAA (2001-2006); directorul Centrului de Cercetare în Fizică biomedicală şi a mediului, acreditat CNCSIS (2006); decanul Facultăţii de Fizică (2007-2012); conducător de doctorat din 1991 (26 de absolvenţi).


A abordat numeroase domenii de cercetare: studii de structură şi dinamică moleculară, interacţiunea ionilor metalici cu molecule de interes biomedical (medicamente, aminoacizi, nucleotide), efecte de solvent şi mecanisme de asociere moleculară, radicali nitroxidici şi produşi de iradiere în diferite biomolecule – cinetica acestora, estimarea structurii şi
proprietăţilor moleculare în urma modelărilor teoretice, sisteme paramagnetice cuplate (dimeri, trimeri etc), structura locală şi interacţiunea între ionii paramagnetici în matrici oxidice, aplicaţii ale metodelor fizice în diagnostic şi tratament medical, fizica mediului. A obținut rezultate originale în domeniile menţionate mai sus folosind metodele
spectroscopice FT-IR, FT-Raman, SERS, RES, RMN, Mossbauer, gaz cromatografie (GC) şi spectrometrie de masă (MS) precum şi unele metode teoretice de simulare şi deconvoluţie a spectrelor moleculare experimentale, de calcul şi modelare moleculară (DFT, ab-initio şi metode semiempirice).

A condus în calitate de director 16 proiecte cu valoare de peste 2,3 milioane lei.

A avut o bogată activitate publicistică prin: Cărţi publicate: 10 (7 monografii). Una dintre monografii este Rezonanţa electronică de spin pe complecşi metalici, Ed. Acad. Române, Bucureşti, 2001; Coeditarea a 5 volume cu lucrările unor Simpozioane Naţionale şi o Şcoală de vară internaţională; Lucrări ştiinţifice: 469 din care: 136 în reviste internaţionale
cotate ISI (32 în alte reviste internaţionale, 28 în reviste ale Academiei Române, 122 în Revista Studia a Universităţii „Babeş – Bolyai”, 42 în reviste ale altor Universităţi din ţară (Timişoara, Oradea), 40 în volumele unor Conferinţe Internaţionale şi 69 în volumele unor conferinţe naţionale; Citări obținute: peste 2000 în lucrări cotate ISI.

A fost referent la revistele internaţionale: J. Molec. Struct., Inter. J. Modern Physics B, Appl. Mag. Resonance şi membru în colectivele de redacţie al revistelor: Studia Univ. „Babeş-Bolyai", Seria Physica; Analele Univ. Oradea; Acta Universitatis Cibiniensis, Seria Physica.

A primit premii şi distincţii: Premiul Academiei Române Dragomir Hurmuzescu (1982); Premiul AOSR Şerban Ţiteica (2018); Diploma de Merit a Universităţii „Babes-Bolyai" Cluj-Napoca, pentru contribuţii la Dezvoltarea Universităţii; Diploma de Merit „Victor Mercea" a Facultăţii de Fizica a Universităţii „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca (2006). Diplomă pentru „Excelenţă ştiinţifică” a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (2007).

A fost afiliat ca membru la: Societatea Română de Fizică, Societatea Europeană de Fizică, Societatea Balcanică de Fizică, Societatea Română de Materiale Magnetice, Societatea Oamenilor de Ştiinţă din România, Societatea Română de Radioprotecţie, Grupul Ampere, Societatea Internaţională de Rezonanţă (ISMAR), Asociaţia Americană a Fizicienilor
Medicali (AAPM).

Academia noastră pierde un membru de mare valoare și un coleg pe care îl vom regreta. Sincere condoleanțe familiei! Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Probleme ale învățământului superior românesc

Prof. univ. dr. ing. Adrian Badea, Președintele Academiei Oamenilor de Știință din România

M-am bucurat mult când, ȋn urmă cu câteva zile, am aflat despre dezbaterea organizată de Comisiile reunite de învăţământ din Senat şi Camera Deputaţilor, privind rolul educaţiei ȋn dezvoltarea României.
După peste 53 de ani de activitate ȋn Politehnica din Bucureşti, din care 10 ani am fost şef de catedră, 6 ani decan, 6 ani prorector si peste 5 ani director de scoala doctorală, sigur aş avea multe de spus. Cum ȋnsă ştiu că ȋn plenul manifestării mi se pot aloca doar 5-7 minute, ȋn acest week-end am aşternut câteva pagini, care poate vor interesa pe unii colegi.

  1. Calitatea studenților, nivelul de instrucție
    O problemă de sistem privește declinul calității în educație la nivel preuniversitar. Ca tendință, pe măsura parcurgerii ciclurilor de învățământ, calitatea și eficiența educației scad. În liceu, apar probleme referitoare la învățare, la nivelul de asimilare, în cazul disciplinelor fundamentale, în special științe exacte. Unii dintre absolvenții de bacalaureat care devin studenți nu au noțiunile și cunoștințele necesare pentru nivelul universitar. Necesită pregătire suplimentară, recuperarea unor noțiuni care ar fi trebuit asimilate în liceu. Situația determină întârziere, incoerență și lipsă de continuitate în procesul de pregătire.
  2. Reducerea / Suspendarea procesului de selecție pentru accesul în ȋnvățământul superior

În cazul facultăților care s-au confruntat sau încă se confruntă cu scăderea numărului de studenți – în condițiile competiției între instituțiile de învățământ superior sau scăderii atractivității domeniilor abordate – lipsa procesului de selecție a candidaților pentru accesul în universitate, accesul numai pe baza concursului de dosare constituie o problemă a învățământului superior. Accesul la statutul de student al unor tineri insuficient pregătiți duce la scăderea nivelului, a calității și eficienței actului educațional. O problema speciala este a invatamantului de inginerie. În următorii 5-10 ani se va simţi o criză acută de ingineri pe piața forţei de muncă în toată Europa. Anii aceştia ies la pensie ultimele generaţii care au intrat pe piața muncii pe baza repartiţiilor şi se va resimţi o lipsă acută de specialişti. Din păcate şi mediul economic are o vină pentru că de multe ori nivelul de salarizare nu este cel mai corect. De asemenea, implicarea lor în susţinerea învăţământului tehnic este redusă. Atunci când vor simţi lipsa probabil ȋşi vor schimba politica, dar va dura mult până se va ajunge la o normalitatea, inerţia sistemului educaţional fiind de minim 10 ani. Interesul scăzut astăzi în rândul tinerilor pentru ştiinţă şi inginerie, duce la lipsa concurenţei la admitere, la scăderea nivelului candidaţilor acceptaţi la studii şi bineînţeles că şi output-ul va fi pe măsură. Pentru a apropia tinerii de ştiinţe AOSR, ȋmpreună cu marile Universităti tehnice propune un program de apropiere de licee de explicarea elevilor principalele legi si tehnologii ale stiintei pe inţelesul lor pentru a le demonstra că ştiinţa nu este ’’grea’’, ci frumoasă şi deschizătoare de noi căi.

  1. Licența – număr prea mare de programe
    Numărul total de programe de studii de licenţă în toate domeniile, din toate universităţile româneşti este de 3389, din care pentru domeniile tehnice 838. Conform ISCO (International Standard Classification of Occupations) există doar circa 20 domenii/calificări de licenţă pentru învăţământul tehnic superior (Calificarea de licență acoperă un domeniu dat de grupa de bază din ISCO sau o familie de ocupații din grupa de bază). Am trecut de la o super specializare şi uniformizare de dinainte de 1989, la o abundenţă exagerată, fără corespondenţă internaţională şi pe piaţa muncii. De asemenea, nu am înteles şi nu am aplicat corect filosofia Bologna, cu cele 3 cicluri: licenţă – pregătire de bază, master – specializare, doctorat – aprofundarea specifică prin cercetare.
    În legătură cu ciclul de licență la ȋnvăţământul ingineresc, acordarea diplomei de inginer după 4 ani (240 ECTS) pe care recunosc că am susţinut-o şi eu, face ca acest titlu să nu fie recunoscut la nivel internaţional, decât dacă studiile sunt însoţite de un program de studii de masterat ( titlul de inginer la nivel internaţional necesitând min. 300 ECTS). Acordarea diplomei de inginer după 4 ani, permite angajarea pe piaţa muncii din România a absolvenţilor, ceea ce crează o ruptură pentru studiile de masterat şi respectiv doctorat. Astfel studiile de master s-au transformat ȋn multe cazuri ȋn cursuri serale sau cu frecvenţă redusă. Durata mare a studiilor complete de inginerie de 6 ani descurajează tinerii şi există astăzi o reticienţă din ce în ce mai crescută. Personal (nu este o opinie a AOSR, deoarece dezbaterea noastră pe aceasta problematică va avea loc ȋn luna aprilie) optez pentru o forma: 3 ani licenţă şi 2 ani master, cu eliminarea din lege a limitării la 50% din absolvenții de licenţă a numărului de masteranzi. Această formă este de altfel utilizată în majoritatea ţărilor UE. Totodată, numărul de ore săptămânal de activitate la clasă, 26-28 ore/săptămână (reglementat de ARACIS), este foarte ridicat. Până la 40 ore săptămânal rămân 14-12 ore de studiu individual. Avem practic aceeaşi durată a studiilor la clasă, dacă nu mai mare, ca în secolul trecut, când posibilităţile de documentare erau extrem de mici şi totul se baza pe cunoştintele diseminate la şcoală. Astăzi posibilităţile de informare/documentare sunt altele, iar ponderea între studiul la clasă şi cel individual ȋn lume s-a inversat. La MIT – USA sunt practic 15 ore la clasă şi 25 ore studiul individual ! Dar acest lucru, trebuie cultivat încă din şcoala generală/primară/liceu în România!
    În special la nivelul ciclului de licență, abandonul universitar rămâne un fenomen activ. Există încă un număr mare de studenți care nu-și finalizează studiile de licență din varii cauze. Între acestea, una foarte importantă este lipsa perspectivelor de dezvoltare în carieră în domeniul specializării. O prioritate a sistemului o constituie analizarea cauzelor și luarea de măsuri pentru diminuarea fenomenului de abandon.
  2. Desincronizare între programele de studii și cerințele pieței muncii
    Există încă o desincronizare la nivelul învățământului universitar în ceea ce privește raportul dintre conținutul studiilor și cerințele pieței muncii. Există programe de licență care se desfășoară în virtutea inerției, promovând aceleași conținuturi, depășite de evoluțiile dinamice și rapide de pe piața forței de muncă. Este necesar un proces de redefinire și de adaptare continuă la nivel curricular pentru ca învățământul universitar să vină în întâmpinarea nevoilor socio-economice, ca programele de studii să se armonizeze cu aceste necesități, evoluții și tendințe. Trebuie ȋnsă ca şi agenţii economici să contribuie şi material la cheltuielile de formare a specialiştilor, nu numai prin impozitele plătite, ci şi prin preotocoale ȋncheiate direct cu universităţile.
  3. Practica de specialitate uneori o abordare formală
    Practica de specialitate în ciclul de licență se face, în multe cazuri, formal. Or, practica reprezintă un stagiu de importanță fundamentală pentru pregătirea studenților în domeniul de specialitate și integrarea lor profesională. Sunt necesare parteneriate între instituțiile de învățământ superior și angajatori, consorții realizate între universități și companii relevante pe piața muncii, dezvoltarea de internship-uri și module de practică eficiente, a unui sistem de burse în vederea angajării viitoare a absolvenților în instituțiile respective. Îmi aduc aminte cu câtă greutate conducerea Politehnicii din Bucureşti a reuşit să impună o perioadă de practică de 4 luni, individuală, la sfârşitul anului trei. Ne temeam că nu vom avea suficiente locuri de practică. Astăzi sunt sute de protocoale de cooperare cu agenţii economici, care vor să primeasca studenți în practică, 4 luni. Oare câți doritori ar fi dacă această practică ar fi de un semestru ca la Școlile de Inginerie din Franța. Cred că ȋn acest domeniu totul ţine de conducerile universitătilor, care unele consideră că astfel se „pierd” norme didactice.
  4. Masteratul – redundanță în raport cu licența?
    O problemă o constituie raportul dintre ciclul de licență și cel de masterat. Ar trebui să existe o continuitate logică, în sensul evoluției și focalizării pe anumite teme specifice, masteratul fiind un ciclu de specializare. În multe cazuri, programele de masterat repetă discipline deja studiate la licență. Apare astfel o redundanță care subminează eficiența masteratului ca program de specializare și calificare, fundamental în pregătirea academică și profesională a studentului. De asemenea, așa cum am mai arătat mai sus, angajarea absolvenţilor de licenţă face ca masterul să nu mai reprezinte de fapt un ciclu doi de formare universitară, ci mai mult un fel de „studii aprofundate”, la care am renunţat datorită ineficienţei lor.
  5. Evitarea profesiei didactice de către absolvenți
    Profesia didactică rămâne o perspectivă neatractivă pentru majoritatea absolvenților. Cauza o reprezintă condițiile salariale modeste pe care le oferă profesoratul, mai ales în învățământul preuniversitar. Evitarea catedrei afectează, în special, domeniul științelor exacte, discipline fundamentale precum: matematica, informatica, fizica, chimia etc. Fenomenul generează o situație critică, în care aceste discipline sunt acoperite cu suplinitori, uneori chiar cu suplinitori necalificați, în cuprinsul sistemului de învățământ, în special în mediul rural. Există ȋnsă astfel de dificultăți și în București sau alte oraşe mari. Acoperirea cu suplinitori conduce la scăderea calității și eficienței actului educațional.
    Nici ȋn ȋnvățământul universitar situaţia nu este mai bună. Nivelul de salarizare este de asemenea o problemă. Dacă pentru conferenţiari şi mai ales profesori poate putem vorbi de un oarecare grad de acceptabilitate, la gradele mici, în special la asistent salariile sunt inacceptabile (2500 lei net), ceea ce nu încurajează deloc absolvenţii cu performanţe să rămână ȋn universitate şi se va ajunge la ceea ce s-a întâmplat deja în învăţământul preuniversitar, unde se angajează de multe ori cei care nu-şi găsesc de lucru în altă parte!
  6. Implicarea tehnologiei în educație și cercetare
    O necesitate de prim ordin a educației rămâne integrarea tot mai complexă și mai substanțială a tehnologiei în procesul de predare-învățare și în activitățile de cercetare. Există încă o mentalitate conservatoare, în multe zone ale sistemului, reticentă în fața noului, a inovării, a implicării instrumentelor digitale în actul educațional.
  7. Doctoratul ȋn cădere liberă
    O problemă fundamentală în structura actuală a studiilor universitare o reprezintă studiile doctorale în Sistemul Bologna. El este gândit ca o continuare a studiilor universitare. Realitatea ne demonstrează că, din varii cauze, în special pentru că doctoranzii sunt integrați în piața forței de muncă, frecventarea stagiului doctoral rămâne mai mult un deziderat, doctoratul cu frecvență fiind, de fapt, un doctorat fără frecvență. Am o vechime de peste 25 de ani ȋn calitate de conducător de doctorat, am îndrumat 51 de doctoranzi care au deveni doctori, 14 dintre ei ȋn cotutelă cu universităţi din Franţa şi Italia. Am fost până de curând director de şcoală doctorală şi de peste 15 ani sunt membru CNADTCU, 4 ani fiind vicepreşedintele Consiliului acestei instituţii, aşa că sper că ȋmi dau seama de evoluţia acestei forme de ȋnvăţământ.
    În toată lumea doctoranzii si postdoctoranzii reprezintă motorul de cercetare ȋn universităti, cu conditia ca aceştia să lucreze minim 8 ore ȋn laboratoarele de cercetare. Cei care am lucrat sau am avut doctoranzi ȋn aceste universităti ştim că timpul de muncă este de 9-10 ore pe zi şi uneori şi şămbăta sau duminica, în laboratoarele cu “foc continuu”. Aceasta se poate ȋnsă numai dacă ei au o bursă decentă. S-a dovedit că acest lucru se întîmplă şi la noi în perioada burselor din fonduri Europene POSDRU, când doctoranzi sau post doctoranzi aveau burse acceptabile pe toti cei trei ani de studii. Am avut ȋn acea perioada 8 doctoranzi, toti au terminat în cele mai bune condiții si sunt acum cadre didactice. Din păcate nici această “minune” nu a ținut prea mult deoarece gradul de eşec al doctoranzilor depăşeşte uneori 50%. Cum ne putem imagina ca un bun absolvent de licenţă şi master să dorească să facă doctoratul cu frecventă, pentru că altă formă de master nu există, fără nicio bursă (50%) sau cu o bursă foarte mică, față de ofertele sale de angajare sau de doctorat într-o universitate din străinătate, aceasta şi ȋn condiţiile că cercetarea este subfinanțată şi majoritatea conducătorilor nu mai au teme de cercetare din care ar putea finanța şi doctoranzi. O soluţie pentru doctoranzii foarte buni ar fi aceea de a fi angajați, printr-un artificiu, ca asistenți pe durată determinată, dar norma didactică mare şi care, la ȋnceput de drum, le ocupă mult timp, face ca să întârzie mult finalizarea tezei.
    În Franţa doctoranzii au o bursă de la guvern de 1450 ( cu 20 % mai mare ca salariu minim) sau 1800 de euro care este platită jumătate de guvern, jumătate de mediul economic. Tema de doctorat este aleasă de comun acord de universitate și agentul economic, care are ca avantaj, pe de o parte că i se rezolvă o problemă tehnică, iar pe de altă parte că la sfârşitul celor trei ani are un doctor ȋn ştiinţe bine pregătit.
    Soluţia este una singură- finanţarea corespunzătoare a burselor doctorale şi relansarea cercetării.
  8. Cadre didactice – dispariția asistenților
    În condițiile prevederilor actualei legi a educației, care solicită titlul de doctor pentru accesul în cariera didactică, apar dificultăți în ceea ce privește poziția de asistent universitar. Persoanele cu titlul de doctor au vârsta la care aspiră la un grad didactic superior. Criza poziției de asistent universitar determină probleme la nivelul desfășurării activităților didactice și de cercetare. O soluţie ar putea fi cea din Franța, în care nu mai exită titlulurile de asistenţi şi lectori /şefi de lucrări, iar după terminarea doctoratului un tânăr să fie angajat direct prin concurs naţional conferențiar, iar postul de profesor să aibă mai multe grade, orele de aplicații, laborator şi proiect putând fi ţinute ȋn mare parte de doctoranzi.
  9. Birocratizarea ȋnvăţămânului
    Birocratizarea nu este numai o caracteristică a învățământului, dar cei care au avut sau au funcţii de conducere ȋn educaţie ştiu câte mii de ore-om se pierd pentru raportări, de cele mai multe ori inutile. Finaţarea şi evaluarea din învăţământ este bazată ȋn special pe numere/cifre, ceea ce nu încurajează deloc calitatea. Și de multe ori aceste cifre nu reflectă nici realitatea. De exemplu, numărul de locuri finanţate de la bugetul la stat se păstrează practic constat, în condiţiile în care populaţia scade demografic, numărul de absolvenţi de liceu scade, mulţi pleacă în străinătate! De ce nu s-ar scadea aceste cifre şi s-ar creşte finaţarea individuală? Acest lucru ar creşte evident concurenţă, deci calitatea ! De ce trebuie să raportăm mult şi cu o calitate îndoielnică? ARACIS, de exemplu, solicită pentru acreditare foarte multe informaţii, de multe ori inutile pentru a aprecia, de către nişte specialişti adevăraţi calitatea unui program de studii. Sistemul de finanţare este de asemenea complicat inutil, solicitȋndu-se zeci de date pentru o diferenţă la finanţare de câteva procente. Și sistemul de norme de abilitare şi promovare sunt ȋnţesate de cifre, din care ar trebui să relevăm calitatea candidaţilor. Dar evoluţia ȋn timp a celor numiţi conducători de doctorat, conferinţiari sau profesori ne reliefează că uneori cifrele pot să ȋnşele. Oare cum reuşeau profesorii din perioada dintre cele două războaie mondiale, dar şi profesorii noştri, să ȋsi aleagă echipa de colaboratori fără a analiza prea multe cifre, dar prin cunoaşterea pregătirii profesionale a candidaţilor şi a calitaţile lor etice şi de caracter? De cele mai multe ori nu se ȋnşelau şi aşa au creeat mari şcoli didactice şi de cercetare.
  10. Necesitatea unei legi moderne
    Este necesară o nouă lege a educației, o lege modernă, actuală, europeană, care să răspundă realității de azi a învățământului și cercetării, exigențelor unei educații de calitate, eficiente și competitive, evoluțiilor din domeniul cunoașterii și tehnologiei, necesităților mediului socio-economic și cerințelor societale.
  11. Finanțarea educației și cercetării
    Educația și cercetarea rămân domenii insuficient finanțate. Procentul de 6% din PIB, prevăzut de lege, care declară educația prioritate naționale, rămâne un orizont îndepărtat. Din punctul de vedere al finanțării, cea mai gravă situație se manifestă în cercetare. Cercetarea este, în continuare, un domeniu subfinanțat, ceea ce subminează șansele acesteia de a se dezvolta, de a obține rezultate notabile, de a deveni relevantă pe plan internațional. Este o chestiune de voinţă politică şi sunt convins că numai aşa România va putea deveni o ţară cu economie competitivă şi un nivel de viaţă cu adevărat european.
  12. Situarea universităților românești în clasamentele internaționale
    O problemă importantă a învățământului universitar românesc o constituie slaba situare a multor universități românești în marile clasamente internaționale. Situația se explică prin nivelul insuficient al cercetării științifice desfășurate în instituțiile de învățământ superior, rezultatele obținute în cercetare fiind un criteriu esențial în evaluarea și departajarea acestora în ierarhiile internaționale. O soluţie pe termen relativ scurt ar fi gruparea universităților în structuri mai mari. Această metodă au utilizat-o marile şcoli din Paris sau şcolile de ingineri INSA. Oare un Consorţiu: Universitatea Politehnică din Bucureşti, Universitatea Tehnică de Construcţii, Universitatea de Arhitectură, Universitatea de Petrol și Gaze şi Universitatea de Medicină şi Farmacie şi Universitatea de Stiinţe Agricole şi Medicină Veterinară nu ar ocupa o situaţie mult mai bună ȋn clasamentele universităţilor? Eu sunt convins că ar aduce şi alte avantaje acestor universităţi fără a li se ştirbi esențial identitatea.
  13. Migrația tinerilor, pierderea de resurse umane
    Exodul tinerilor de valoare – studenți, absolvenți, doctoranzi, cercetători, profesioniști – generează o gravă criză de resurse umane calificate în educația academică, cercetarea științifică și în domeniile profesionale. Fenomenul brain drain, deși firesc în anumite limite, prezent și în alte țări, dar desfășurat la cote extinse la noi, afectează domeniul cercetării științifice și, la un nivel mai larg, dezvoltarea țării. Sunt necesare măsuri care să creeze un cadru atractiv de integrare în cercetare și în scenarii profesionale în România a tinerilor cu potențial.

MEDICINĂ PERSONALIZATĂ ÎN ERA COVID-19

Conferință Națională „Valențele feminității”
susţinută de către Conf. Univ. Dr. ANA MARIA ALEXANDRA STĂNESCU
Şef Disciplina Medicina de familieSpitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.

Conferința se va desfășura online la data de 26 ianuarie 2022, ora 16.00

Academia Oamenilor de Știință din România, str. Ilfov, nr. 3, sector 5, București

Pandemia, o lecție pe care nu reușim să o învățăm

Prof. univ. dr. doc. Alexandru-Vladimir Ciurea, Membru A.O.Ş.R.

Așa cum am mai scris și în alte rânduri, această pandemie a luat omenirea prin surprindere și a obligat-o la reacții rapide. Pentru noi, situația a fost mai gravă pentru că reacția autorității a fost confuză, șovăielnică, mult întârziată față de alte țări. Pandemia a fost și mai este o radiografie a funcționării noastre, de la nivelul persoanei, până la nivelul statului, și ne-a arătat și ne arată încă slăbiciunile, lipsa de pregătire și lipsa de încredere a oamenilor în instituțiile statului.


În pandemie, sistemul medical a fost plin de eroi.
Dar acest lucru nu arată decât dedicarea medicilor și a personalului sanitar. Iar raportul dintre eroismul medical și funcționalitatea sistemului de sănătate este unul invers proporțional. Adică, un sistem performant nu produce eroi. Doar unul deficitar, nepregătit, îi poate transforma pe medici si asisteni medicali în eroi.

Reiau o idee pe care am expus-o într-o carte apărută recent: „România fără mască. Fals tratat de pandemie” (scrisă în colaborare cu medicul prof. univ. Adrian Restian și scriitorul și publicistul Tudor Artenie și apărută la editura Mediafax). „Medicii și personalul medical au ales să lucreze în acest domeniu, nu le-a impus nimeni acest lucru. Pregătirea lor este îndelungată și complexă. Ei sunt profesioniști, iar cei mai mulți împletesc profesiunea cu vocația. Dar practicarea meseriei este dependentă de foarte mulți factori care țin de managementul sănătății, de politicile publice din domeniu, de înzestrarea materială a spitalelor, de organizarea instituțiilor care alcătuiesc sistemul. Lista de „dependențe” exterioare practicării meseriei de medic este foarte lungă, iar din aceasta nu lipsește obligația de a fi la curent cu evoluțiile din întreaga lume și cu cercetarea.”

Dependența sistemului medical de stat a creat ciudățenii în România
Și spun acest lucru cu multă …blândețe. Este drept, modelul european al dezvoltării sănătății este unul al conectării acesteia cu statul din perspectiva a ceea ce definim prin cuvântul solidaritate. Eu consider că este soluția cea mai potrivită pentru aceste timpuri. Administrarea sistemului este o funcție a statului. Dar administrarea corectă presupune competență și onestitate. Din păcate, noi am fost și mai suntem tributari unui management perfect feudal, controlat politic.

Consecințele managementului deficitar s-au văzut imediat
Dacă mai țineți minte, la începutul pandemiei spitalele (nu toate, din fericire!) au devenit focare de infecție. Cum a fost posibil? Mai ales dacă ținem seama de faptul că medicii sunt instruiți să gestioneze cazuri de acest gen. Răspunsul este simplu: pandemia a găsit un teren fertil în sistemul medical pentru că acesta nu a fost pregătit. Din spitale au lipsit materialele de protecție, așa cum au lipsit și informațiile legate de organizarea spitalelor, de la culoarele de acces, până la ineficiența comunicării cu alte unități în care se înregistraseră cazuri. Mai țineți minte prăbușirea Spitalului Județean de Urgență din Suceava, care a fost pus sub comandă militară? DE CE?
Câteva întrebări retorice?

Cum ar fi fost să fi avut tot ce ne trebuie? Cum ar fi fost dacă Direcțiile Județene de Sănătate Publică ar fi fost antrenate?Cum ar fi fost ca toate DSP-urile din tara sa fie conduse in mod corect de specialisti in organizare de sanatate?, Nu de politicieni! Dacă am fi avut planuri de urgență pentru pandemii sau războaie? Dacă am fi știut cum să departajăm spitalele și cum să construim repede spitale de campanie? Și, mai ales, cum ar fi fost dacă pe toate palierele de decizie ar fi fost exclusiv profesioniști?

Cum ne luptăm cu valul 5?
Sistemul de sănătate pare mai bine organizat. Dar tot nu avem suficiente paturi în secțiile de Anestezie și Terapie Intensivă. Am învățat să lucrăm cu cazurile de COVID-19, dar am abandonat pacienții care suferă de alte boli cronice. Altfel spus: am luat dintr-o parte ca să acoperim golul din altă parte. Am cârpit. Și nu știu dacă autoritățile au înțeles că sistemul medical trebuie să fie în orice moment pregătit pentru o criză. Că sistemul trebuie să fie dinamic, alert, flexibil, cu o mare capabilitate de reacție, indiferent de motivul crizei. Dacă începe un război și vom fi afectați?

Dați-mi voie să mai citez din aceeași carte: „Toate guvernările au intervenit brutal în funcționarea instituțiilor medicale punând pe posturile de decizie clienți politici. În unele situații, clienții politici erau persoane calificate. Dar în multe alte situații, numirile în funcții de management au fost făcute exclusiv pe baza carnetului de partid.” S-a schimbat ceva?

Dar noi, noi oamenii cum suntem? Am căpătat experiență și parcă ne-am obișnuit, deși obișnuința în situația noastră poate fi periculoasă. La începutul pandemiei, România era pe unul din ultimele locuri la consumul de săpun. Nu am văzut statistici mai noi, dar vreau să cred că nu mai suntem pe acel loc. Dar regulile, oare le-am învățat? Mă tem să răspund că da!
Refuzul vaccinării este o altă temă la care se cuvine să reflectăm.

Pandemia ne-a arătat că avem mult de muncă pentru a putea fi coerenți și siguri în situații de criză. Și că avem și noi o răspundere, nu doar statul sau sistemul medical.

Dincolo de purtatul măștii, de spălatul pe mâini sau de păstrarea distanței fizice, chiar dacă vaccinarea nu este obligatorie (și nici nu trebuie să devină!), vaccinarea intră în sfera noastră de responsabilități. Iar dacă nu vrem să ne vaccinăm pentru că ne plantează Bill Gates cipuri în organism!, putem să o facem gândindu-ne la cei din jur. Iar dacă nu ne pasă de oamenii de pe stradă, din autobuz sau din teatru, poate ne pasă de copii, de părinții sau de bunicii noștri.

Știința a demonstrat că persoanele vârstnice sunt mai vulnerabile în fața coronavirusului. Se îmbolnăvesc mai grav decât tinerii. Mulți au suferințe cronice, comorbidități. Cum să te duci la părinți acasă fără să fi vaccinat? Cum să nu-i duci să se vaccineze? Dar, cățelușul îl ducem cu doua mâini la vaccinare… Cum oameni fără știință de carte reușesc să convingă prin postări stupide pe Facebook că vaccinul nu este bun? Eu, unul, nu înțeleg!

Ca să ieșim cu bine din această pandemie, ca să depășim valul 5 cu cât mai puține victime, este nevoie de responsabilitate la nivel de individ. Dacă statul greșește, nu înseamnă că și noi trebuie să greșim. De aceea, recomand cu fermitate să respectați regulile și să vă gândiți de două ori, singuri sau după o discuție cu medicul de familie, că ar fi cazul să vă vaccinați, cei care nu ați făcut-o!

Vă doresc tuturor înțelepciune și multă sănătate!