Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 40

Reflecții și recomandări în contextul perioadei complicate și riscante pe care o traversăm

Care este statutul și situația concretă în ceea ce privește România? Suntem ţară membră a U.E., dar nu suntem încă ţară membră a zonei Euro și probabil că vor trece mai mulți ani până vom îndeplini condițiile cerute de această integrare, cu excepția situației destul de probabile ca o decizie politică la nivel european să impună aderarea la Euro a tuturor ţărilor membre UE, indiferent de stadiul în care se află.

Acest statut actual se materializează inclusiv prin primirea de reglementari UE în vederea aplicării şi, de multe ori, exersând un zel ce ne este caracteristic, nu numai că ne grăbim să punem rapid în practică respectivele reglementări, dar și să aplicăm cu rol de obligativitate simple recomandări din partea multor instituții UE. Costurile sunt evidente, iar riscurile și efectele lor nu întârzie să apară în lipsa unor analize bazate pe situația concretă a ţării din fiecare etapă. Să nu uităm că încă nu beneficiem de facilități și programe “umbrelă” dedicate Zonei Euro.

Dau un exemplu concret și foarte recent. S-a lansat Transmission Protection Instrument (TPI) care asigură că impulsul politicii monetare este transmis concomitent în toate ţările din Zona Euro, încât fenomenul de normalizare să nu producă disproporționalități asupra gospodăriilor și firmelor din ţările și regiunile cele mai vulnerabile aparținând acestei zone. Un asemenea instrument poate întări încrederea în Euro și în Eurozona și este de natură a favoriza alinierea inflației la țintele dorite. TPI are menirea de a reduce riscul ca actuala criză să se adâncească și mai mult în zona Euro. Cred că acest instrument va favoriza și determina lansarea unor reforme structurale, menținând un mediu stabil pentru proiectele de finanțare dedicate domeniilor guvernamentale și sectorului privat, sprijinind în final “deplasarea” politicilor fiscale către ținta de sustenabilitate pe termen mediu și lung, concomitent cu întărirea eficienţei și efectivității deciziilor de politică monetară ale Băncii Centrale Europene.

Perioada complicată pe care o străbatem determină ca misiunea și implicarea corelată a instituțiilor românești la toate nivelele să devină din ce în ce mai complexe și dificile. Cineva a readus recent în actualitate una din cugetările lui Albert Einstein: “Nu putem rezolva problemele noastre cu aceeași gândire cu care am creat aceste probleme”. În contextul actual am început să fim mai atenți la semnalele băncii centrale, băncilor comerciale și la politica fiscală, zone de unde așteptăm soluții care să oprească sau să îmblânzească trendul caracterizat prin creșteri economice nesustenabile într-un mediu ostil datorat ascensiunii vertiginoase a nivelului inflației. Politica monetară are misiunea de a reduce inflația pe termen mediu. Concomitent, politica fiscală trebuie să devină proactivă, dinamică, cu ținte precise. Punerea în ordine și armonizarea politicilor fiscale și bugetare vor întări economia națională, care va putea face faţă mai bine provocărilor generate de criza curentă (sursă a unei lungi liste de riscuri complexe). Aici am în vedere și scenariul în care vom reuși să reducem semnificativ costurile legate de împrumuturi noi și de serviciul datoriei publice.

Au fost exprimate diverse opinii cu privire la politica monetară. Unele au criticat întârzierea intervențiilor băncii centrale. Altele au criticat frecvenţa și magnitudinea insuficientă în modificările nivelului dobânzii de politică monetară. Cred că avem nevoie de clarificări înainte de a exprima anumite opinii în spațiul public. Politica monetară se finalizează cu decizii în etape în direcția menținerii anticipațiilor inflaționiste ancorate și descurajării potențialei dezvoltări a unei spirale salarii-preturi care ar necesita o intervenție imediată, mai dură și mai costisitoare. Pentru a decide etapele și magnitudinea dinamicii nivelului dobânzii de politică monetară, banca centrală are nevoie de analize și de exersarea unui bun management al riscurilor. Concomitent, politica fiscală trebuie să reflecte și să se bazeze pe realitățile naționale din fiecare etapă, urmărind realizarea unei stabilizări macroeconomice într-o perioadă precisă. În asemenea scenariu impactul deciziilor de politică monetară devine tot mai efectiv și evident.

Mult doritele reforme structurale ar trebui să genereze o creștere economică sustenabilă bazată pe politici și soluții care să includă securitatea energetică și o etapizare a transformării verde a economiei. Pentru moment preţurile tot mai ridicate la energie și continua perturbare a tuturor laturilor ofertei pe plan global sunt cauze principale care au condus la creșterea puternică a inflației și un declin tot mai evident al veniturilor reale.

România are deci nevoie de un plan pe termen lung pentru implementarea unor reforme structurale care să sprijine relansarea economică și să pună mai bine în valoare potențialul acesteia. Acest plan este necesar să fie acompaniat de un program serios de stabilizare fiscală care să maximizeze spaţiul fiscal și să reducî astfel presiunea pe politica monetară (fenomen care s-a manifestat destul de des în ultimii ani). Trecerea la o etapă caracterizată printr-un trend de creștere economică puternică și sustenabilă este esențială. Majorarea pe termen lung a potențialului de creștere economică cere reforme structurale, o remunerare corespunzătoare a investițiilor (mai ales a celor implicate în zone cu riscuri mari) și o politică fiscală sustenabilă. În felul acesta ne putem apropia de ținta mult dorită și anume o economie competitivă și flexibilă, care să facă față mai bine crizelor curente și de perspectivă. Creșterea nesustenabilă a datoriei publice și a datoriei la nivel național în PIB trebuie să fie ponderată imediat de o mai mare disciplină bugetară și o reducere a cheltuielilor publice neproductive, ineficiente, acompaniată de alocări adecvate educației și sănătății. Să nu uitam că șocurile produse pe partea ofertei, în primul rând majorările fără precedent ale prețului energiei, produc ieșiri cross-border masive de fonduri cu efecte negative asupra veniturilor publice și private.

Banca centrală are un rol esențial și o responsabilitate aproape exclusivă în menținerea inflației sub control. Circumstanțele naționale și internaționale cer continuarea creșterii nivelului dobânzii de politică monetară. Asemenea decizii, inclusiv “dozarea” și frecvenţa lor, nu pot fi luate fără o monitorizare a tuturor semnalelor de pe piața internă și internațională, cum ar fi evoluția cursului Euro/Dolar SUA sau anticipațiile inflaționiste. Însă o bună parte a presiunii în direcția creșterii nivelului inflației vine dinspre ofertă, atât cea domestică și mai ales cea cross-border iar în această zonă deciziile de politică monetară nu pot avea efecte evidente de influențare. Consider că o politică monetară care să ducă accelerat nivelul dobânzii specifice către nivelul inflației și chiar peste acesta, în vederea “frânării” cererii nu poate fi considerată o politică eficientă. Analizele și deciziile băncii centrale trebuie să fie graduale și flexibile, permanent aliniate la dezvoltările din economia națională și cele de pe plan internațional. Nu ne mai putem baza aproape exclusiv pe modele economice rigide și previziunile rezultate din asemenea calcule.

Deciziile băncii centrale ce adresează fenomenul inflaționist se iau în momentul de faţă într-un context general caracterizat de dobânzi real negative. Sunt de părere că o decizie mai abruptă și mai rapidă cu privire la dobânda de politica monetară poate destabiliza mecanismul de transmisie și chiar multe laturi ale economiei naționale, făcând tot mai dificilă misiunea de a atinge anumite ținte ale inflației pe termen mediu. În fața șocurilor, de multe ori imprevizibile, pe partea ofertei, politica monetară ar trebui să rămână calmă, dar cu atenție sporită asupra contextului. Să nu uităm că mai avem încă o problemă reziduală de care să ținem seama și anume faptul că încă nu ne-am revenit decât parțial după efectele pandemiei, care se pare ca “s-a îndrăgostit de noi“ și nu dorește să ne părăsească prea curând. Și această situație menține banca centrală în permanentă alertă. Câteodată tindem să omitem faptul că țintele de inflație trebuie atinse pe o perioadă medie şi, în eroare, solicităm atingerea lor imediată. Nu este mai puțin adevărat faptul că nu putem ţine anticipațiile inflaționiste ferm ancorate, în orice împrejurare și indiferent de circumstanțe. O schimbare care prefigurează un impact major și imediat cu efecte destabilizatoare în ceea ce privește aceste anticipații impune din partea băncii centrale un răspuns prompt și convingător. În fapt, sunt numeroase surse de riscuri care cer atenție și decizii adecvate. Amintesc doar câteva:

  • Continuarea, în dezordine, a ajustărilor de preț al activelor (risc sistemic)
  • Fenomenul inflaționist, ce reduce puterea de cumpărare a populației și pune presiune pe rezultatele financiare ale firmelor, diminuând inclusiv capacitatea lor de a se împrumuta sau de a face fata serviciului datoriei
  • Nivelul ridicat al dobânzilor reduce perspectiva creșterii economice și a dezvoltării afacerilor; este adevărat însă că pentru unele bănci fenomenul are și unele laturi pozitive
  • Datoria publică și privată în continuă creștere
  • Costul ridicat al refinanțărilor
  • Schimbările climatice
  • Riscul cibernetic
  • Fuga după câștiguri speculative
  • Scăderea investițiilor productive

 Este binecunoscut faptul că dobânzile reale se stabilesc ca diferență între dobânzile nominale și anticipațiile inflaționiste (şi nu luând în calcul nivelul actual al inflației) iar, în această perioadă, pe ambele variabile nivelele sunt în creștere şi, cum este normal, piețele așteaptă ca politica monetară să conducă la o creștere moderată a dobânzilor din economie. Însă în condițiile actuale interne și internaționale ”forward guidance” în politica monetară are anumite limite. Banca Centrală încearcă, prin diverse căi de comunicare, să explice populației și pieței schimbările pe plan intern și internațional care produc efecte și care vor determina un anumit curs al politicii monetare. Persistența inflației, trendul ei de creștere, concomitent cu deciziile politice de creștere salarială sau a pensiilor (politica de atingere a unor echilibre sociale) sunt elemente care determină un anumit trend și o anumită frecvenţă a deciziilor de politică monetară. O politică fiscală insuficient calibrată și o deteriorare a fundamentelor macroeconomice impun o reașezare a dobânzilor. Deponenții și investitorii au dreptul la o compensare mai substanțială. Mă refer la depozitele bancare, dar și la finanțările suverane.

După perioada precedentă caracterizată prin dobânzi mici, chiar negative, banca centrală nu are o misiune ușoară privind decizia de a schimba sensul ciclului fără a exclude apariția unor vulnerabilități. Cu toate acestea s-a trecut destul de repede la unele modificări majore în politica monetară într-un mediu complex caracterizat prin scăderea puterii de cumpărare a populației, scăderea productivității muncii și a competitivității, amplificate de riscuri majore geopolitice. Toata lumea așteaptă ca banca centrala să fie suprasolicitată și supraimplicată în a veni cu soluții care să rezolve disfuncționalități din economie și pentru mitigarea riscurilor asociate, în vederea menținerii și consolidării stabilității financiare. Dificultățile financiare actuale cer băncii centrale măsuri de politică monetară care în circumstanțe normale ar trebui să se focuseze în principal pe protejarea puterii de cumpărare a populației în lupta cu inflația. Etapa actuală, caracterizată de riscuri care pot genera o creștere a inflației, impune o frecvenţă mai mare a deciziilor de politică monetară, în primul rând de creștere a nivelului dobânzii specifice.

Sunt opinii că o inflație mai mare “diluează” valoarea stocului de îndatorare. Consumul scade odată cu creșterea preţurilor și reducerea puterii de cumpărare a populației iar dobânda reală negativă se menține la nivel ridicat. Politicile de indexare a veniturilor populației pot contrabalansa o parte din efectele negative ale creșterii inflației însă cei care vor suferi odată cu creșterea inflației sunt investitorii financiari ce au maturități în derulare la dobânzi mici. Cum mai putem vorbi de investiții financiare și de economisire (necesare într-o economie normală) dacă acestea suferă “taxări” importante pe un anumit trend al inflației și al dobânzilor? Cei cu venituri mici preferă banii lichizi, în timp ce o categorie importantă cu venituri mari caută câștiguri substanțiale și imediate din tranzacții speculative. Sarcinile unei bănci centrale se mențin complexe într-un asemenea climat provocator.

Mandatul băncii centrale cu privire la stabilitatea preţurilor nu presupune o legătură directă între dobânda de politică monetară și preturi. Mecanismul de transmisie este complex, implicând sistemul financiar, firme, consumatori și entități și autorități publice. O bancă centrala încearcă să realizeze un echilibru eficient și efectiv între menținerea anticipațiilor inflaționiste ancorate și realitățile din sectorul financiar și capacitatea economiei naționale de a se adapta la deplasarea în sus a nivelului dobânzilor. Politicile de reducere a inflației și a anticipațiilor inflaționiste prin adoptarea unor decizii de majorare a dobânzii de politică monetară sunt elemente esențiale care caracterizează și demonstrează statutul independent al unei bănci centrale.

Câteva referiri la băncile comerciale, parteneri importanți ai băncii centrale și ai guvernului în punerea în practica a unor programe și planuri pentru realizarea și consolidarea unei macrostabilizări și dezvoltări sustenabile.

Băncile comerciale sunt la acest moment bine capitalizate și reușesc să realizeze profituri semnificative chiar și în condițiile provocatoare și complexe din acești ani. La nivelul UE sunt necesare finanțări de peste 300 miliarde Euro anual pentru tranziția și transformările structurale, iar România nu face excepție. Avem nevoie de o conlucrare productivă între mediul privat (bănci și piețe de capital) și mediul public. Băncile sunt chemate să găsească soluții pentru creșterea alocării bilanțiere bancare către provocările transformaționale curente, și anume digitalizarea și economia verde. Potențarea acestor eforturi va fi și mai evidentă în condițiile unei adânciri a conlucrării intre bănci și jucătorii de pe piața de capital (în acest fel se pot atrage și canaliza productiv capitalurile private deținute de firme și gospodării). Transformarea și reziliența digitală protejează economia națională prin implementarea unor soluții care să reducă riscurile legate de accesul digital al populației și firmelor la serviciile financiare. Creşte astfel încrederea în infrastructura financiară și securitatea acesteia, întărind și stabilitatea financiară. Strategia digitalizării în sectorul financiar este vitală, ea augmentând capabilitățile instituțiilor bancare și a celor de pe piața de capital în legătură cu creșterea eficienţei și sustenabilității atragerii și dirijării fluxurilor financiare, concomitent cu creșterea incluziunii financiare. Este necesară realizarea unui echilibru sustenabil între toate laturile activității bancare, echilibru care să ia în considerare interesele și protejarea tuturor stakeholder-ilor (mă rezum să amintesc dobânzile bancare pe ambele paliere, sprijinirea afacerilor viabile, implicarea în finanțarea unor proiecte productive de interes național sau sprijinirea eforturilor de atragere a fondurilor europene).

Mă refer în încheiere la două aspecte care își pun sau își vor pune amprenta în ceea ce privește piața financiară și economia naționala, generând potențiale riscuri și costuri la nivel public și privat:

  • Sectorul bancar românesc este caracterizat de o pondere importantă a băncilor având capital total sau majoritar străin (subsidiare). În ultimii ani, la întâlnirile europene la care am participat (inclusiv o participare foarte recentă) a început să se reia în dezbatere o situație pe care, personal, am anticipat-o public. Este vorba de studii și analize aprofundate care concluzionează ca angajamentele contractuale dintre băncile mamă și subsidiarele din alte ţări nu sunt suficient de efective și se vor aplica greoi sau aproape deloc în timpul crizelor. O asemenea situație reduce semnificativ protecția de care ar trebui să beneficieze ţările gazdă (“host countries”). Se pare că se înclină tot mai mult către o decizie la nivelul UE ca subsidiarele să fie transformate în sucursale, ceea ce ar schimba substanțial statutul și implicarea cross-border a unei bănci mamă străine.
  • Cazul investițiilor financiare cross-border: unele ţări mențin restricții și reglementări care vin în contradicție cu aranjamentele bilaterale de evitare a dublei impuneri. Problema se complică în cazul plății dividendelor sau a dobânzilor la depozite. Procedurile de plată a acestora prevăd reținerea la sursă a unui procent mai mare din acestea, depășind nivelul convenit de impozitare prin angajamentul de evitare a dublei impuneri. De exemplu: aranjamentul de evitare a dublei impuneri prevede un nivel de impozitare de 5%; organele fiscale din ţara plătitoare rețin într-o primă etapă 27,5% din dividende. Urmează ca investitorul să parcurgă un drum anevoios și complex de recuperare a diferenței de 22,5% (documentație, implicarea băncii care deține custodia tranzacțiilor, precum și a organelor fiscale din ţara beneficiarului). În cel mai bun caz recuperarea diferenței se produce la un an de la plata efectivă a dividendelor sau a dobânzilor. La nivel european se cere tot mai insistent înlăturarea unei astfel de situații care îngreunează sau descurajează investițiile financiare cross-border.

AOSR susține apelul congresului istoricilor români cu privire la statutul și importanța istoriei

0

Academia Oamenilor de Știință din România a luat notă de Apelul lansat la Congresul Național al Istoricilor Români, ediția a III-a (Alba Iulia, 8-10 septembrie 2022) și își exprimă deplina susținere a acestuia. Pentru AOSR, istoria reprezintă un domeniu de interes major al educației, cercetării și cunoașterii academice, fapt care se reflectă atât în activitatea Secției de Științe Istorice și Arheologice, precum și în programele și proiectele instituționale, de anvergură națională și internațională. 

Congresul, desfășurat sub egida Academiei Române și a Comitetului Național al Istoricilor din România, a fost dedicat celebrării a 100 de ani de la încoronarea Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria ca suverani ai României la Alba Iulia. Apelul Congresului constituie o pledoarie pentru importanța fundamentală a istoriei în existența poporului român și pentru reabilitarea statutului acesteia ca disciplină în programele școlare.

Documentul susține necesitatea corectitudinii, obiectivității științifice și a spiritului critic în scrierea și interpretarea istoriei, a implicării în acest proces a specialiștilor autentici, a administrării corecte a resurselor istoriografice prin deschiderea accesului publicului către acestea, a refuzului manipulării prin istorie în direcția unor interese politice la nivel național, regional și global, pledând pentru promovarea istoriei adevărate și cunoașterea acesteia de către toți cetățenii și, în mod special, de către tineri, pentru acces și transparență, pentru coborârea istoriei și istoricilor în agora, în arena dezbaterii și conștiinței publice, pentru recuperarea importanței istoriei ca disciplină de studiu la nivelul programelor de învățământ și consolidarea statutului acesteia ca materie fundamentală. În această ultimă privință, este necesar ca disciplina Istorie să revină la statutul pe care l-a avut în primii ani de după 1989 și ca numărul orelor de istorie, la nivelul învățământului preuniversitar, să fie cel puțin egal cu media orelor de istorie din statele Uniunii Europene, 3 ore pe săptămână. Conform Apelului istoricilor,această revizuire necesară de statut trebuie să se reflecte în noua Lege a învățământului, aflată în procesul dezbaterii parlamentare.

În viziunea Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, istoria reprezintă o sursă fundamentală a educației pentru formarea conștiinței identitare a individului și a națiunii, factorul de coeziune a societății sub auspiciile unui set de valori și idealuri comune, cadrul unor repere, modele și linii de acțiune care susțin evoluția poporului și a țării pe direcția continuității și a dezvoltării, legătura organică dintre trecut, prezent și viitor. Prin cunoașterea istoriei, se formează conștiința națională, structura de rezistență, de evoluție și dezvoltare a unui popor. Istoria și istoriografia trebuie să rămână domeniul specialiștilor autentici, al istoricilor profesioniști, guvernați de principiile adevărului, corectitudinii, obiectivității și onestității științifice, care înțeleg importanța actului de cercetare, de studiere și de scriere a istoriei, de prezentare a faptelor, evenimentelor și personalităților trecutului în spiritul adevărului istoric. Spiritul critic și științific al actului istoriografic, conștiința morală și imensa responsabilitate ale istoricului exclud orice demers ori tentativă de interpretare subiectivă, de trunchiere și manipulare a istoriei în apărarea unor interese, de orice natură ar fi ele. Din perspectiva procesului de învățământ, istoria reprezintă un domeniu și o disciplină de bază în toate ciclurile de studiu. Pe baza acestui adevăr incontestabil pentru orice națiune conștientă și responsabilă de sine, de trecutul, prezentul și viitorul ei, istoria trebuie să-și recupereze statutul importanței sale educaționale printr-un regim curricular demn de valoarea ei fundamentală pentru formarea intelectuală, spirituală, morală și identitară a tinerelor generații. Importanța studierii istoriei trebuie asumată de la nivelul Ministerului Educației printr-un nou statut în cadrul curriculumului, reflectat în creșterea numărului orelor de predare, prin conținuturi relevante avizate de istorici autentici și prin calitatea actului didactic. În mod concret și prioritar, numărul orelor de studiu din programele școlare, redus astăzi la minimum, trebuie să crească semnificativ.

Salutând Apelul Congresului Național al Istoricilor Români, girat de  unul dintre  cei  mai importanti istorici ai României contemporane, un adevărat savant umanist european, academicianul Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, Academia Oamenilor de Știință din România, prin istoricii din structura sa, precum și prin toți membrii corpului academic, își exprimă deplina susținere a acestui Document de înaltă valoare morală, națională și identitară.

Biroul de Comunicare și Relații Publice al Academiei Oamenilor de Știință din România

(Contact: comunicare.aosr@gmail.com)

Noul bibliotecar foloseşte ICT ca un instrument strategic pentru transformarea digitală a bibliotecii, în beneficiul utilizatorilor cu competenţe digitale

Articol publicat pe website-ul comunic.ro

Cea mai nouă provocare în domeniul bibliologiei şi ştiinţei informării este instituirea „Zilei bibliotecilor din învăţământ” în vederea conştientizării importanţei rolului acestor instituţii educaţionale, adevărate tezaure naţionale de cunoaştere cu impact deosebit la nivel social şi care pot reduce semnificativ rata analfabetismelor autohtone – funcţional, digital, economic -, a declarat prof. univ. dr. ing. Doina Banciu în cadrul conferinţei despre transformarea digitală în biblioteci, organizată pe 15 septembrie 2022 de către BCU „Carol I” cu ocazia festivalului Strada de C’Arte (12-18 septembrie 2022).

Meseria de bibliotecar tinde să se schimbe, iar componenta de ICT trebuie integrată ca un instrument strategic în funcţiile esenţiale ale bibliotecii pe tot lanţul de operaţiuni şi execuţii.

Totodată, prof. univ. dr. ing. Doina Banciu a expus viziunea Comisiei Europene privind digitalizarea Uniunii Europene până în anul 2030. Acest lucru implică creşterea vitezelor infrastructurii de comunicaţii la 5G şi ulterior 6G, generalizarea fluxurilor de lucru la nivelul IMM-urilor prin intermediul reţelelor ICT integrate şi securizate, migrarea marilor organizaţii în cloud şi transformarea digitală a instituţiilor publice. Prof. univ. dr. ing. Doina Banciu a arătat că IT-ul nu este suficient într-o bibliotecă, acesta fiind doar un instrument de lucru, care poate genera servicii informatizate pentru cititori.

Mai mult, bibliotecile trebuie să înţeleagă faptul că peste 7-8 ani cititorii vor avea alt profil, vor avea competenţe digitale, iar nivelul aşteptărilor  faţă de serviciile publice trebuie să fie pe măsura acestora.

Biblioteca a rămas singurul sistem de cunoştinţe care are informaţie accesabilă potenţial permanent, fiind depozitarul unor cunoştinţe istorice, concomitent cu cele foarte actuale. De aceea, problema conservării documentelor pe diferite tipuri de suport, care să nu se deterioreze în timp, este de maximă importanţă şi interes în viaţa bibliotecilor.

Legat de adaptarea meseriei de bibliotecar la actualele cerinţe ale lumii digitale, prof. univ. dr. ing. Doina Banciu a propus iniţierea unor cursuri de perfecţionare în cadrul bibliotecilor, un prim demers în urma căruia instituţiile bibliotecilor vor putea solicita ministerului de resort să le sprijine prin alocarea unor bugetele dedicate acestui obiectiv. Banii alocaţi astfel vor avea un impact economic şi social cu rezultate cuantificabile.

Tematica transformării digitale a bibliotecilor implică cel puţin două aspecte, pe de o parte interfaţa cu publicurile externe, iar pe de altă parte transformarea internă a organizaţiei bibliotecii, cu tot ceea ce implică aceasta: resurse umane, achiziţii, contabilitate, relaţii interbibliotecare, conservare etc. Astfel, se urmăreşte, de exemplu, diminuarea teancurilor de hârtii birocratice care trebuie semnate, cu impact economic evident asupra acestor instituţii, ceea ce va duce la mărirea vitezei interne de activitate a bibliotecii, tradusă printr-o reală utilitate publică.

Joi, 15 septembrie 2022, în Sala de Consiliu a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” au avut loc trei evenimente dedicate analizei particularităților bibliotecilor universitare comparativ cu bibliotecile publice. Reprezentanți ai Ministerului Educației și ai unor biblioteci universitare de prestigiu au lansat inițiativa unei Zile dedicate Bibliotecilor Universitare și au explora căile de armonizare a demersurilor acestor instituții de management al cunoașterii.

Cu acest prilej a fost prezentat şi primul număr al revistei Bibliotecii Centrale Universitare Carol I – De spiritu et anima.


 

Mireille Rădoi, Doina Banciu: Ziua Bibliotecilor din Învățământ

Articol publicat pe website-ul oranoua.ro

Joi, 15 septembrie, în cadrul Festivalului Strada de C’Arte, a avut loc o dezbatere privind lansarea unei Zile a Bibliotecilor din Învățământ, moderată de conf. univ. dr. Mireille Rădoi, director general al Bibliotecii Centrale Universitare (B.C.U.) „Carol I” și secretar al Comisiei Naționale a Bibliotecilor. La discuții au participat conf. univ. dr. Valentin Șerdan-Orga,director general al B.C.U. „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca; conf. univ. dr. Ioan Milică, director general al B.C.U. „Mihai Eminescu” Iași; Doina Banciu, prof. univ. dr. ing. și vicepreședintele Academiei Oamenilor de Știință din România (AOSR); Nicoleta Pistol, directorul bibliotecii din cadrulUniversității Politehnice din București. De asemenea, au participat online prof. univ. dr. Agnes Erich, președintele Comisiei Naționale a Bibliotecilor și director al Bibliotecii județene „I.H. Rădulescu” din Târgoviște; Dragoș Neagu, director al Bibliotecii Județene Brăila și membru al Comisiei Naționale a Bibliotecilor.

            În deschidere, Mireille Rădoi, în contextul propunerii înființării unei zile dedicate bibliotecilor din învățământ, a subliniat ideea că acest tip de biblioteci trebuie să iasă din insularitatea eforturilor și să se coordoneze, mai ales că nu există resurse pentru a rezolva problemele pe cont propriu. 

             Comparativ cu bibliotecile publice, bibliotecile universitare și școlare au un specific și un profil diferite și, de aceea, instituirea unei astfel de zile a întrunit acordul tuturor participanților și s-a sugerat că aceasta ar putea fi marcată după începerea anului universitar, pentru a organiza evenimente în toate școlile, liceele și universitățile din țară. Chiar dacă fondurile alocate nu sunt suficiente pentru a se ajunge la nivelul bibliotecilor universitare din Europa de Vest, SUA sau Japonia, proiectele comune pe care aceste biblioteci și-au propus să le inițieze au o reală importanță, reprezentând și o modalitate prin care s-ar putea compensa, uneori, lipsurile financiare. Înființarea la Ministerul Educației a unui birou care să se ocupe exclusiv de problemele bibliotecilor universitare s-a afirmat ca o necesitate acută. Prin instituirea unei Zile a Bibliotecilor din Învățământ, se va construi o alianță care să permită ridicarea unor problemele fundamentale ale acestor biblioteci în fața factorilor decizionali. S-a adus în discuție și faptul că bibliotecarul universitar are nevoie de o anumită formație, nu trebuie să fie doar bibliotecar, mai ales că misiunea lui din viitor va consta în a susține și existența unor centre culturale în aceste instituții.

   Nu în ultimul rând, s-a subliniat faptul că este nevoie de personal calificat, cu un anumit profil intelectual și social, și, deci, de fonduri pentru pregătire profesională, simultan cu necesitatea de a ține ritmul cu noile tehnologii.

            „În urma discuției exploratoare legate de înființarea unei zile a bibliotecarilor din sistemul de învățământ, vom transmite ministerului un material prin care să susținem această inițiativă. Bibliotecile pot juca un rol important în toate etapele procesului educațional: pentru elevi, bibliotecile școlare și liceale, care au cea mai mare capilaritate în teritoriu și reprezintă scheletul sistemului de biblioteci din învățământ, împreună cu cele universitare, ce oferă atât suportul pentru documentare și baze de date științifice, cât și spații prietenoase pentru studiu și evenimente culturale, absolut necesare celor din învățământul superior”, a declarat Mireille Rădoi, în încheiere.

CONFERINȚA NAȚIONALĂ ŞTIINŢIFICĂ DE TOAMNĂ a AOSR 2022

0

ACADEMIA OAMENILOR DE ŞTIINŢĂ DIN ROMÂNIA, Filiala CLUJ-NAPOCA şi Universitatea de Medicină și Farmacie ”Iuliu Hațieganu” Cluj Napoca organizează

CONFERINȚA NAȚIONALĂ ŞTIINŢIFICĂ DE TOAMNĂ a AOSR 2022
Rolul științei în soluționarea crizelor contemporane
Joi 3 noiembrie 2022 – sâmbătă 5 noiembrie 2022, CLUJ-NAPOCA

Afis Conferinta AOSR toamna Cluj-Napoca 2022 final

 

DESCARCĂ AICI VOLUMUL DE REZUMATE

Lumină veşnică Doctorului în istorie Radu CIUCEANU!

Radu CIUCEANU – (16 aprilie 1928, Arad – 12 septembrie 2022, București) – Membru de Onoare al AOSR –

Membrii Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România îşi exprimă adânca tristeţe la stingerea din viață a celui ce a fost Doctor în istorie, cercetător științific principal, Radu CIUCEANU, Membru de Onoare al AOSR, Membru de Onoare al Academiei Române.

Născut la 16 aprilie 1928, în Arad, Radu Ciuceanu a fost Membru în Mişcarea Naţională de Rezistenţă din Oltenia, condusă de generalul Iancu Carlaonţ. A fost arestat în anul 1948, după ce a activat timp de doi ani în Mişcarea Naţională de Rezistenţă Anticomunistă din Oltenia. El a fost condamnat la 15 ani de temniţă grea, trecând prin „experimentul” de la Piteşti şi prin demascările de la Gherla.

În 1963 a fost eliberat, dar a fost şicanat permanent de ofiţerii Securităţii, reuşind cu greu să se angajeze ca muncitor zilier. 

Licenţiat în istorie, Radu Ciuceanu a lucrat ca arheolog la Institutul de Arheologie şi mai târziu la Muzeul Naţional de Istorie şi Arheologie al Municipiului Bucureşti. A studiat și a obținut titlul de doctor în istorie (Institutul de Istorie N. Iorga, Bucureşti, 1998) cu teza intitulată Autocraţie şi naţionalism. Destinul unei dinastii (1665-1856)

 În 1990 a fost unul dintre fondatorii Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici din România, iar în 1993 a fondat Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului (INST), pe care l-a condus de atunci ca director timp de aproape trei decenii. A fost editor şi membru fondator al revistei Arhivele totalitarismului. Cercetător ştiinţific principal I, Membru în Biroul Executiv C.P.U.N., februarie-mai 1990. Membru fondator al primului Parlament al României 1990 și vicepreşedintele Camerei Deputaţilor 1990-1992.

Activitatea ştiinţifică s-a concentrat pe arheologie romană şi medievală, studiile privind rezistenţa anticomunistă, regimul concentraţionar în România.

Pentru meritele și realizările sale a primit în anul 1995 a primit Premiul Liviu Rebreanu, acordat de Centrul Naţional Ecumenic pentru volumul Potcoava fără noroc („proză memorialistică de excepţie sub raportul literaturii evocând universul detenţiei politice în regimul totalitar, în 2003 a primit Ordinul Naţional Serviciul Credincios, în grad de Cavaler pentru întreaga activitate culturală, politică şi științifică, iar în 2017 a primit cea mai înaltă distincţie a Patriarhiei Române, Crucea Patriarhală.

Academia noastră pierde un membru de marcă, un om ales şi un mare prieten. Ne exprimăm regretul profund şi adânca tristeţe pentru această pierdere şi transmitem condoleanţe familiei îndoliate!

Îl rugăm pe Bunul Dumnezeu să-l aşeze între Drepţii săi, în lumină veşnică! 

Conferinţa „Modalităţi de prevenire a cariilor secundare”

ACADEMIA OAMENILOR DE ȘTIINȚĂ DIN ROMÂNIA, INSTITUTUL EUROPEAN PENTRU CERCETĂRI MULTIDISCIPLINARE, INSTITUTUL DE STUDII, CERCETARE, DEZVOLTARE ȘI INOVARE – UNIVERSITATEA TITU MAIORESCU BUCUREȘTI, UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ ȘI FARMACIE „CAROL DAVILA” BUCUREȘTI organizează conferinţa naţională „Modalităţi de prevenire a cariilor secundare”, susţinută de către Dr. Alexandra POPA, în cadrul programului Valenţele feminităţii.

Conferința se va desfășura online, pe 28 septembrie 2022, ora 16.00
Academia Oamenilor de Știință din România, str. Ilfov, nr. 3, sector 5, București

Odontoterapia restauratoare a beneficiat în ultimele decenii de un progres considerabil privind materialele dentare și tehnicile de restaurare.

Plecând de la amalgam, material ce oferea o rezistență crescută, dar un aspect inestetic, s-a trecut la realizarea unor materiale care să adere la substratul dentar și să ofere un grad de estetică satisfăcător, apărând astfel conceptul de stomatologie adezivă.

Rășinile compozite au devenit preferate de-a lungul timpului, datorită proprietăților fizice, mecanice și optice, dar și faptului că oferă o redare fidelă a culorii, prin existența pe piață a unei game largi de nuanțe și culori.

Cu toate că rășinile compozite prezintă o multitudine de calități, s-a observat de-a lungul anilor că pot prezenta și unele dezavantaje, în special  apariția cariilor secundare și a fracturilor marginale. Aceste probleme apar datorită contracției de polimerizare a materialului în timpul etapei de priză, ceea ce va cauza tensiuni ce duc la eșecul fixării adezive și formarea de spații.

Dezvoltările ulterioare s-au bazat pe micșorarea sau chiar oprirea contracției de polimerizare, producătorii modificând atât chimic, cât și fizic, structura compozitelor.

”O carte pe an pentru fiecare elev” – Ciucă promite bani de la buget, așa cum cer editurile, pentru a promova cărțile autorilor români către elevi

Articol publicat pe website-ul hotnews.ro

Guvernul a anunțat luni că va susține propunerea Asociației Editorilor de promovare a cărților autorilor români și a scrierilor în limba română, cu precădere către elevi, prin alocarea unui buget dedicat pentru achiziția acestor cărți de către bibliotecile publice, pentru a le pune la dispoziția cititorilor. Premierul Ciucă a propus derularea unui program numit „O carte pe an pentru fiecare elev”, fără a da detalii concrete.

Prim-ministrul Nicolae Ciucă a avut luni, la Palatul Victoria, o întâlnire cu editori, bibliotecari și personalități culturale. Discuțiile au vizat dificultățile cărții românești sau editată în limba română de a ajunge la public, dar și propuneri de soluții prin care lectura să fie încurajată mai ales în rândul copiilor și al tinerilor.

  • „Guvernul va susține propunerea Asociației Editorilor de promovare a cărților autorilor români și a scrierilor în limba română, cu precădere către elevi, prin alocarea unui buget dedicat pentru achiziția acestor cărți de către bibliotecile publice, pentru a le pune la dispoziția cititorilor.
  • De asemenea, premierul Nicolae-Ionel Ciucă a propus derularea Programului ”O carte pe an pentru fiecare elev”, iar Asociația Editorilor și-a exprimat disponibilitatea de a-l susține.”, se arată într-un comunicat al Guvernului, fără a se preciza care ar fi bugetul estimat al acestui program.

În ce constă programul „O carte pe an pentru fiecare elev”? Explicațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului

Contactat de HotNews.ro pentru a da detalii despre bugetul și elementele acestui nou program propus de premier, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului, a spus că un proiect în acest sens va fi redactat în perioada următoare.

  • „Este un program prin care fiecare elev să primească o carte pe an. Urmează a fi redactat proiectul cu Ministerul Educației. Operaționalizarea va viza în final mai multe aspecte, inclusiv bugetul necesar. Urmează ca proiectul să fie aprobat după încă o rundă de consultări”, a declarat pentru HotNews.ro Dan Cărbunaru.

    Cine sunt cei care au participat la întâlnirea cu premierul Ciucă

În comunicatul de presă se mai spune că șeful Executivului a agreat cu editorii, bibliotecarii și autorii de carte participanți la întâlnire asupra unei campanii publice prin care va fi promovată lectura cărților autorilor români și în limba română, cititul aplicat al literaturii clasice și contemporane românești și a celei în limba română.

La întâlnire au participat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu și consilierul de stat Iulian Chifu.

Lista invitaților i-a inclus pe Acad. Răzvan Theodorescu, Nicolae Manolescu, membru corespondent al Academiei Române, Prof. univ. dr. Victor Neumann, Horațiu Mălăele, Prof. univ. dr. Dan Dungaciu, Prof dr. Doina Banciu, avocat Marian Nazat, Adina Rosetti, Conf. univ. dr. Răzvan Voncu.

Din partea bibliotecarilor au participat Agnes Terezia Erich și Dragoș Adrian Neagu – Președinte al Asociației Naționale a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România, iar din partea editorilor de carte – Ovidiu Enculescu, directorul Editorii RAO, Mihai Mitrică – Director Executiv AER (Asociația Editorilor din România), Andrei Niculescu – Editor, membru al Consiliului coordonator AER, Silvia Colfescu – directorul Editurii Vremea, Dan Croitoru – directorul Editurii Polirom, Dan Iacob – directorul Editurii ART.

Marama musceleană, aniversată la 50 de ani, se pregăteşte pentru digitalizare şi înscriere în patrimoniul UNESCO

0

Consiliul Județean Argeș, prin Centrul Județean de Cultură și Arte Argeș, în parteneriat cu Fundația Pro Patrimonio, a organizat un eveniment dedicat maramei de Muscel cu ocazia aniversării a 50 de ani de activitate a Cooperativei Meșteșugărești “Marama Musceleană”, pe 7 septembrie, la Vila Golescu din Câmpulung.

La manifestare a fost invitată să participe doamna prof. univ. dr. Doina Banciu, vicepreşedinte al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România (AOSR), cetățean de onoare al orașului Câmpulung Muscel.

La eveniment au fost prezenți, de asemenea, ministrul Marius Budăi – Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, deputatul de Argeș Simona Bucura Oprescu – președinte al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Gabriela Nedelcu Păsărin – președinte Comisia Națională pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial, Ligia Fulga – cercetător științific I, Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor din România, Cristian Lazăr  – subsecretar de stat la Ministerul Culturii, Ana – Maria Cătăuță – președinte Comisia permanentă comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO, Roxana Stoenescu – director Direcția Cultură, Turism și Tineret a Consiliului Județean Argeș, Ciprian Neculăescu – subprefectul județului Argeș, Mihăilă Micșunica – vicepreședinte Cooperativa meșteșugărească “MARAMA MUSCELEANĂ”.

Au participat la eveniment și numeroase cadre didactice , specialiști în portul popular și artiști cunoscuți precum Grigore Leșe și Elisabeta Turcu – interpret de muzică populară, alături de un public larg.

Doamna Doina Banciu a arătat în cuvântul său că patrimoniu imaterial trebuie să își găsească noi forme de prezentare și diseminare, bazate pe noile tehnologii, pentru a face cunoscute prin rețelele de socializare și internet valorile autentice românești. Astfel, domeniul maramamuscel.ro a fost rezervat și oferit organizatorilor de AOSR.

De subliniat intervenția doamnei deputat Simona Oprescu care a arătat, printre altele, eforturile legislative pentru înscrierea în patrimoniu UNESCO a ceea ce este definitoriu pentru cultura românească. Domnul ministru Marius Budăi a prezentat preocupările ministerului pe care îl conduce pentru salarizarea corespunzătoare a celor care lucrează în domeniul artizanatului.

Cu această ocazie, cunoscutului meşter popular Viorica Olivotto, de la Nucşoara – Argeş, i-a fost înmânată diploma de „Tezaur Uman Viu” – Ministerul Culturii, prin Comisia Naţională pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial. Viorica Olivotto este Profesor al Şcolii Populare de Arte și Meserii Piteşti.

Managerul Centrului Judeţean de Cultură şi Arte Argeş, Elena Iagăr, a arătat că instituția pe care o conduce promovează necontenit valorile autentice ale Județului Arges și activează în sprijinul păstrării Tradițiilor și respectului faţă de cultura națională. 

Conferinţa ”Metode și tehnici de motivare a resurselor umane”

Conferința Metode și tehnici de motivare a resurselor umanescoate în evidență unele aspecte potrivit cărora întreprinzătorii și managerii sunt din ce în ce mai preocupați de identificarea modalităților de creștere a performanțelor angajaților, de găsirea și utilizarea metodelor și tehnicilor de motivare a  personalului prin care acesta dorește să contribuie la stabilirea și realizarea obiectivelor fiecărui post de lucru, ale compartimentului din care face parte și, în măsura posibilităților, la realizarea obiectivelor organizaționale. Metodele și tehnicile de motivare a  personalului se încadrează în două grupe:

1. Metode și tehnici salariale de motivare: Piece work, plan bonus,salariile de merit, Share option, recompense pe termen lung.

2. Metode și tehnici non-salariale de motivare: crearea unui climat organizațional pozitiv, atractivitatea muncii, consultarea și participarea la luarea deciziei, management participativ, cercuri de calitate, grupuri de muncă autonome.