Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 46

VALENŢELE FEMINITĂŢII

0

„Valențele Feminității”, proiect al Academiei Oamenilor de Știință din România, reprezintă o serie de conferințe dedicate femeii și statutului ei în lumea de azi. Situate sub egida principiilor și valorilor fondatoare ale umanismului contemporan, conferințele promovează rolul fundamental al femeii în societatea de azi și de mâine.

Abordările conceptuale sunt însoțite de exemple de succes, prin femei care au obținut performanțe în domeniile lor de activitate și care, astfel, pot constitui repere, modele de reușită și surse de inspirație.

Conferințele sunt susținute de personalități din știință, cercetare, educație, cultură, business, dezvoltare personală etc. într-un cadru de elită al dialogului și schimbului de idei.

Desfășurate la nivel academic, Conferințele „Valențele Feminității” reprezintă o pledoarie pentru valoare și merit, pentru educație, respect, echitate și empatie, pentru comuniune de idei și de aspirații și armonie socială, într-o viziune de esență europeană, deschisă spre viitor.

Vă invităm să accesaţi tematicile tratate în programul VALENŢELE FEMINITĂŢII.

CONFERINŢE NAŢIONALE AOSR

0

O prioritate a AOSR este organizarea de manifestări științifice la cele mai înalte standarde academice, în scopul de a crea medii calificate ale dialogului științific și ale transferului de cunoaștere.

Două dintre cele mai importante sunt: Conferința Științifică de Primăvară și Conferința Științifică de Toamnă. Cele două conferințe reunesc personalități de prestigiu, oameni de știință, cercetători, cadre didactice universitare, doctoranzi, participanți din țară și din străinătate.

Prin rezultatele cercetării științifice comunicate și publicate în volumele de proceedings, cele două conferințe ale AOSR s-au consacrat ca evenimente de marcă ale spațiului academic, medii care polarizează creativitatea, originalitatea și spiritul inovator,  repere pe harta cercetării, științei și educației românești.

Vă invităm să accesaţi AICI tematicile şi rezumatele CONFERINŢELE NAŢIONALE AOSR

TRANSFORMAREA DIGITALĂ A SOCIETĂŢII

0

Societatea Informațională / Societatea bazată pe cunoaștere este o realitate prezentă în jurul nostru, care ne provoacă și ne obligă să ne adaptăm existența personală și profesională unor noi cerințe.

Strategia europeană pentru societatea informațională lansată de Ursula von der Leyen în martie 2021 creionează drumul european al domeniului tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) pe care România va trebui să îl parcurgă împreună cu celelalte state europene.

Academia Oamenilor de Știință din România, promotoare a ideilor novatoare, bazate pe știință și cunoaștere, include în programele sale prioritare tema ”Transformarea digitală a societății”.

Programul ”Transformarea digitală a societății”, prin dezbaterile, luările de poziție, proiectele pe care le-a lansat și finanțat și, respectiv, pe care le va lansa în viitor, va contribui la punerea în practică a strategiilor și programelor naționale, a marilor proiecte în domeniu ale României.

Academia Oamenilor de Știință din România va promova în rândurile tinerilor și nu numai noile concepte și practici ale societății bazate pe cunoaștere, atât în domeniul educației și cercetării, cât și în cultură și economie, încercând astfel să creeze și să susțină noi mentalități și abilități specifice secolului XXI.

Lansarea volumului Poemele de la Maria Eich de Theodor Damian

0

Academia Oamenilor de Ştiinţă din România – Filiala USA, Cenaclul Literar „Mihai Eminescu” şi revista Lumină Lină din New York (Director Theodor Damian şi redactor-şef M. N. Rusu)

Vă invită duminică 10 aprilie 2022 la lansarea volumului Poemele de la Maria Eich de Theodor Damian

Prezintă criticul şi istoricul literar M. N. Rusu, scriitorii Adina Dabija şi Valentina Ciaprazi

Evenimentul va avea loc la Biserica „Sf. Ap. Petru si Pavel” din 27 Ave cu 14 Street, Astoria 

Despre rolul religiei în societate

Prof.dr.ing. Petru ANDEA, Secretar științific al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România

La acest început de primăvară, lumea creștină se pregătește să celebreze una din cele mai mari sărbători: Învierea Domnului nostru Iisus Cristos. Este un prilej de a reflecta asupra rolului și locului pe care astăzi îl ocupă biserica în societate.

Se știe că societatea a reprezentat permanent un suport pentru credința religioasă. Principalul suport a fost cel uman, credincioșii sunt cetățeni ai unui stat, respect legile și reglementările politice, dirijând o parte din venituri spre Biserici.

Educația, cultura, sănătatea, organizate și întreținute de stat, folosesc religiei, bisericilor și personalului de cult.

Statul oferă religiei protecție politică, legalitate și siguranță. Toate acestea pentru că și religia răspunde unor așteptări și participă la realizarea trebuințelor societății.

În primul rând, prin credincioși, religia influențează întreaga viată socială și subsistemele care există în societate: sistemul proprietății, al producției și consumului, formele de realizare a puterii, specificul culturii și civilizației, relațiile dintre cetățeni. În ansamblu, putem aprecia că religia reprezintă un factor pozitiv în societate. Sunt însă și forme de religiozitate care se exprimă împotriva progresului, îndeamnă la destabilizare, contravin ordinii publice și juridice, încearcă să elimine din viața socială comunitățile altor religii, contestă familia, degradează personalitatea propriilor aderenți etc.

În al doilea rând, putem sublinia că religia a avut, în general, rolul de a participa la realizarea stabilității sociale. Frecvent, biserica este considerată „o stâncă a ordinii” în calea valurilor mișcătoare ale vieții cotidiene.

În al treilea rând, religia reprezintă și un important factor de coeziune socială. Credința este baza spirituală care îi adună pe oameni, îi integrează, îi mobilizează. Ei depind unii de alții pe baza intereselor și a reglementărilor, dar mai ales pe baza credințelor comune. Când alte forme de coeziune (economice, de rudenie, politice, etnice) slăbesc, religia le suplinește, oferind consolare spirituală, conciliere pastorală, reintegrarea în activități sau grupuri sociale, suplinește singurătatea sau abandonul.

Un rol important are religia în realizarea progresului social. Deși arată credincioșilor calea mântuirii și fericirii în viața veșnică, religia nu mai condamnă și nu mai consideră un păcat bogăția, prosperitatea și dezvoltarea personală, realizate prin muncă cinstită, în spiritul iubirii și ajutorării aproapelui. Credința și biserica mobilizează pe credincioși la realizarea progresului cultural, moral, economic, în măsura în care acestea nu sunt împotriva voinței lui Dumnezeu.

Școlile și primele universități erau pe lângă biserici și mănăstiri, profesorii erau teologi, în lăcașele de cult s-au păstrat mari biblioteci. Este încă și astăzi controversat rolul cognitiv al religiei. Întrebarea care se pune este dacă omul modem, conectat la cele mai variate forme de informare, mai poate considera religia ca o sursă de cunoaștere. Sunt destui cei care consideră că religia este modul de viată spiritual al celor ignoranți, iar filozofia și știința sunt preocupări pentru intelectuali. Putem aminti afirmația Sfântului Augustin care aprecia că „neștiința prețuiește mai mult decât știința, deoarece prima vine de la Dumnezeu, iar cea din urmă vine de la oameni”. Știm că pentru un credincios religia este singura explicație adevărată, dar și că mulți oameni de știință nu contestă rolul religiei în viața spiritual. Einstein spunea „cine bea paharul științei până la jumătate, va rămâne ateu; cine îl bea până la final, îl descoperă pe Dumnezeu”.

Religia s-a desprins ca domeniu de preocupări înaintea juridicului și chiar a politicului, oferind un sistem de norme și criterii utile conviețuirii sociale.

Ulterior, unele din aceste norme au fost reglementate juridic: să nu ucizi, să nu furi, interzicerea căsătoriei între rudele apropiate ș.a. Alte criterii au rămas doar în domeniul religios: umilința, smerenia, respectul pentru părinți, castitatea ș.a.  Între viața politică și cea religioasă au fost întotdeauna relațiile cele mai active, pornind de la faptul că omul este în același timp și cetățean și credincios.

Învățătura lui Iisus este „să dai Cezarului ce-i al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”. Rămâne însă libera voință și alegere a omului ce și cât dă lui Dumnezeu și cât Cezarului.

Au existat situații de subordonare a statului de către biserică. în astfel de cazuri, statul a fost condus de personalul de cult, jurământul era religios, educația, morala, cultura, știința erau controlate sau realizate de Biserică.

Subordonarea bisericii de către stat a îmbrăcat forme variate. Legislația poate recunoaște anumite privilegii pentru Biserică. Spre exemplu, în România, Constituția din 1923 stabilea că Biserica ortodoxă era „dominantă”, iar cea greco-catolică avea „întâietate”. În Grecia, religia ortodoxă este religie oficială. Statul sprijină și protejează religia sau anumite biserici, considerându-le componente necesare ale sistemului politic. Preoții sunt plătiți din bugetul statului, conducătorii religioși și statutele bisericilor sunt recunoscute sau confirmate de autoritățile politice. La rândul lor, Bisericile recomandă supunere față de politic, consolidează prestigiul și autoritatea acestuia. Deseori, statul este un arbitru între biserici și culte, pentru evitarea conflictelor religioase.

Parte a societății europene democratice, societatea românească de astăzi este una plurală: oamenii de etnii diferite, de credințe diferite, cu preocupări, interese și convingeri diferite, singuri sau reuniți în jurul unor organizații religioase, politice, culturale sau cu preocupări sociale, au responsabilitatea de a- și construi împreună atât prezentul, cât și viitorul.

Aceasta este atât o responsabilitate personală, individuală, cât și una comună: atât cetățenii, cât și toate organizațiile care acționează în societate și care nu aparțin statului, alcătuiesc împreună societatea civilă, laboratorul în care, din întâlnirea acestor identități, interese și preocupări diverse, se plămădește binele comun.

Prelegerea „Schimbările climatice – factor esențial al agriculturii din zona de sud-est a României. Adaptarea tehnologiilor de cultură la schimbările climatice”

0

În cadrul Reuniunii lunare a membrilor Filialei
Moderator – prof. univ. dr. Victor Ciupină, preşedinte al Filialei AOSR

Conferenţiar – dr. ing. Dumitru MANOLE, m.a. al AOSR, președinte al Asociației pentru Cultura Florii-Soarelui, membru al International Sunflower Association
Co-referenți: prof. univ. dr. Adrian BAVARU, m.o. al AOSR., prof. univ. dr. ing. Aurel LUP, m.t. al AOȘR

Manifestarea are loc la sediul SC Sport-Agra Ltd. Amzacea (jud. Constanța), str. Zorelelor nr. 4
– sâmbătă, 9 aprilie 2022, ora 11 –

Adâncă tristeţe la stingerea din viaţă a Dr. ing. Ion BASGAN, vicepreşedinte AOSR (2010-2020)

Prezidiul AOSR anunță cu adâncă tristețe că, în ziua de 6 aprilie 2022 s-a stins din viață, Dr. ing. Ion BASGAN, Membru titular fondator, vicepreşedinte AOSR (2010-2020).

Născut în București, pe 16 iunie 1938, Senatorul Ion Basgan a deţinut funcţii executive şi de conducere în unităţi aparţinând Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, abordând tematicile specifice de organizare, exploatare tehnică şi comercială aferente transporturilor interne şi internaţionale. În această perioadă a contribuit la elaborarea de instrucţiuni şi acte normative privind organizarea şi exploatarea tehnică şi comercială aferente transportului intern de călători şi de mărfuri în trafic internaţional. Expert tehnic autorizat din anul 1969. În anul 1990, a fost ales deputat în Parlamentul României, iar în legislatura 2004-2008 a fost senator. Este autorul şi iniţiatorul, în Parlamentul României, al legii 31/2007, privind reorganizarea şi funcţionarea AOSR.

Și-a desfășurat activitatea ştiinţifică în domeniul transporturilor și managementului care s-a concretizat prin realizarea cercetărilor şi determinărilor privind siguranţa circulaţiei rutiere, calitatea şi legalitatea transporturilor care au stat la baza elaborării Normativelor republicane auto privind întreţinerea autovehiculelor. Activitatea publicistică s-a materializat prin publicarea unor articole în care evocă realizările tatălui său, marele inventator şi om de ştiinţă român Ion Ştefan Basgan (24 iunie 1902 – 15 decembrie 1980): Dimensiunea universală a creaţiei inventatorului Ion Şt. Basgan, Focşani, iulie 2002; Un secol de la naşterea inventatorului Ion Şt. Basgan, Economistul din 12.02.2007. Este autor / coautor al următoarelor cărţi: Condiţii generale pentru transportul mărfurilor în trafic internaţional – 1975; Evoluţia transporturilor, mijloace de transport, organizare şi management în context european – vol. I-II, Editura Conphys, Râmnicu Vâlcea, 2002-2003; Războaiele fiilor luminii, Editura Monitorul Oficial, 2006; Enciclopedia masoneriei universale, ed. 2007, vol. I-II, Editura Alma, 2007.

A fost membru fondator al Asociaţiei Generale a Experţilor Tehnici şi Contabili din România, membru fondator şi preşedinte al Fundaţiei ”Ion Basgan”, membru fondator al Forumului Dezvoltării Durabile – România Orizont 2020, membru al Asociaţiei Generale a Inginerilor din România, membru în Consiliul Ştiinţific al Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, membru fondator al Fundaţiei Panteonul României, sub egida Academiei Române.
Academia noastră pierde un membru de mare valoare și un coleg de care ne vom aminti mereu.

Sincere condoleanțe familiei! Dumnezeu să-l odihnească în pace!
Bucureşti, 6 aprilie 2022

Conferinţa Ştiinţifică Naţională de Primăvară a AOSR – 2022, Bucureşti

0

ERA DIGITALĂ – PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI PENTRU SOCIETATEA CONTEMPORANĂ
6-7 mai 2022, în format hibrid (prezență fizică și on-line)

VOLUMUL DE REZUMATE al Conferinţei naţionale de primăvară a AOSR – 2022 poate fi accesat AICI

VOLUM-DE-REZUMATE-PRIMAVARA-2022

Profundă tristeţe la trecerea în nefiinţă a Gen. de brigadă(r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent, Secția de Științe Militare

General de brigadă(r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent, Secția de Științe Militare

12 august 1928. Curtea de Argeș – d. aprilie 2022, București

 Academia Oamenilor de Știință din România anunță cu profundă tristețe trecerea în neființă a Generalului de brigadă (r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent al Secției de Științe Militare

Doctor în ştiinţe istorice şi filosofice (1976), reputat nuvelist şi romancier de literatura militară, Generalul Floriean Tucă a fost director al Editurii Militare, un expert în domeniul monumentelor istorice, în studiul istoric al personalităţilor statale româneşti din toate epocile.

Autor al unui număr de 2000 de comunicări ştiinţifice, studii, articole, evocări istorice, documentații pentru dicționarele istorice, publicate în reviste de specialitate sau în presa centrală, va rămâne în patrimoniul științelor istorice și militare din România, din care amintim doar câteva titluri: În amintirea eroilor, Bucureşti, 1960; Câmpul Istoric de la Mărăşti. Istoricul mausoleului de la Mărăşti, Bucureşti, 1973; Locuri şi monumente paşoptiste, Bucureşti, 1978; Monumentele anilor de luptă. Dicţionar, Bucureşti, 1983; O flacără străbate veacurile. Revoluţia română de la 1848-1849, Bucureşti, 1998; Poezii şi cântece pașoptiste, Bucureşti, 1998; Legenda Mănăstirii Argeşului, Bucureşti, 2002; Zilele şi nopţile unui oştean. Repere autobiografice, Bucureşti, 2004; Cronici în piatră ale independenţei: „Eroii de la Griviţa şi de la Smârdan”, Bucureşti, 1977; Monumentele luptei, Bucureşti, 1985; Pentru tine au murit, Sfântă Libertate, Bucureşti, 1989; Craiul Mulţilor, Avram Iancu, București, 1993; Testamentul lui Armand Călinescu, Bucureşti, 1994; Eliberarea ultimei brazde de pământ românesc – Careii Mari, Bucureşti, 1994; Ceea ce nu se poate uita: Cinci decenii de la luptele armatei române pentru eliberarea Budapestei, Bucureşti, 1995; Soarta tragică a monumentelor româneşti din Bucovina, Bucureşti, 1995; Eternul pământ românesc al Basarabiei, Bucureşti, 1996; De ce s-au răsculat ţăranii în anul 1907, Bucureşti, 1997; Monumentele dedicate răscoalei ţărăneşti din 1907, documente istorice în piatră, Bucureşti, 1997, Epopeea Anilor 1916-1918, Razboiul pentru Faurirea Romaniei Mari (coautor Romulus Raicu, 1998), Voievozi, domnitori, principi, regi, preşedinţi şi alţi şefi de stat din spaţiul românesc (coautor Cristache Gheorghe) (2006). 

Mereu ne vom aminti de profesionalismul, bunătatea, dedicația pentru istorie și studiile științifice ale celui care a fost colegul nostru, General de brigadă (r) Floriean TUCĂ.

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Ioan N. ROȘCA – O constelaţie stilistică literară şi jurnalistică

Articol publicat în Revista Cafeneaua Literară

Profesorul universitar doctor Ioan N. Roșca, poet și jurnalist de prestigiu, a publicat de curând o carte incitantă: O constelație stilistică literară și jurnalistică, Editura UZP, București, 2021. Sunt adunate aici cronici, eseuri, studii, pe care autorul le-a tipărit, în timp, între 2011 și 2021, în diverse reviste din țară și din străinătate.

Autorul și-a ales teme importante și dificile, pe care le analizează cu înaltă competență, ca o provocare la meditație, privind rolul și rostul literaturii, al jurnalismului, ca „istoric al clipei”. Comentariile sunt profunde și demonstrează că profesorul de filosofie este și un foarte bun critic și istoric literar, dublat de un excelent jurnalist. El a făcut o selecție riguroasă a autorilor și cărților pe care le comentează, alegând, nu întâmplător, titlul cărții: O constelație stilistică literară și jurnalistică, întrucât își propune, așa cum precizează în „Cuvânt înainte”, să analizeze, „sub cupola conceptului de stil, „diferențele existente între valorile estetice, exprimate în limbajul literar-artistic, și celelalte tipuri de valori și de întruchipări expresive, inclusiv deosebirile între limbajul artistic și cel jurnalistic”.

Interesantă este și constatarea autorului, conform căreia „toți autorii cultivă sau au cultivat, ca și Eminescu, nu numai literatura, ci și ziaristica.” El subliniază înrudirea dintre cele două domenii de activitate creatoare.

Autorul a urmărit, de asemenea, problemele de metodă, de compoziție și de stil specifice fiecărui scriitor și a încercat să surprindă „vocea distinctă a fiecăruia”.

Primul studiu este dedicat conceptului de stil cultural, așa cum l-a definit naturalistul și biologul francez Buffon (1707-1788), personalitate complexă, matematician, cosmolog, filosof, scriitor, membru al Academiei Franceze (din 1753), autorul celebrului Discurs despre stil: „A scrie bine înseamnă a gândi bine, a simți bine și a exprima bine; înseamnă a avea totodată spirit, suflet și gust. Stilul presupune reunirea și exercițiul tuturor facultăților intelectuale: ideile singure formează fondul stilului, armonia cuvintelor nu îi este decât accesoriul care nu depinde decât de sensibilitatea organelor”. „Stilul este omul însuși”. (Din volumul: Ioan N. Roșca, Condillac, D’Alembert, Buffon despre științe, arte, filosofie, în texte traduse și comentate, Editura Fundației România de Mâine, București, 2015).

Potrivit lui Buffon, stilul presupune ordine și mișcare pusă în gânduri, forța geniului, iar trăsăturile generale ale stilului sunt: noblețe, gravitate, candoare, rațiune, armonia cuvintelor, tonul elevat, înalt, sublim. Contribuția lui Buffon la definirea stilului cultural este fundamentală. Ea va fi dezvoltată ulterior de alți mari gânditori, ca Friedrich Nietzsche, Oswald Spengler, Lucian Blaga.

Din această perspectivă, autorul analizează „Frumosul literar și artistic în raport cu alte valori spirituale”. El subliniază diferența dintre limbajul artistic, care apelează la imagini artistice (epitete, comparații, metafore, personificări, hiperbole etc.), și limbajul ziaristic, informativ, lipsit de podoabe literare. Pe de altă parte, există genuri ziaristice mai elaborate (reportajul, pamfletul, eseul, interviul, ancheta), care capătă valențe artistice deosebite (vezi marii noștri scriitori, care au fost și mari gazetari). Există, desigur, asemănări între cele două tipuri de limbaj, cel literar-artistic și cel jurnalistic. Ambele se raportează la aceleași realități și folosesc aceleași cuvinte, dar cu semnificații diferite. Opera literar-artistică este ficțiune, invenție, pe când opera jurnalistică se raportează permanent la realitate, chiar dacă, uneori, ea folosește și mijloace literare (reportajul, de exemplu).

O paranteză: profesorul Roșca sugerează ideea că sintagmele folosite uneori în critica literară, și anume cele de poezie filosofică și de poezie religioasă, nu i se par fericite, și că „mai potrivită” ar fi formula de poezie reflexivă. Aici mă despart de domnia sa. Toți marii critici literari, G. Călinescu, Tudor Vianu – cartea Filosofie și poezie, Alexandru Tănase – cartea Lucian Blaga, filosoful- poet, poetul-filosof, E. Lovinescu ș.a. au vorbit despre poezia filosofică, văzută ca o categorie distinctă a poeziei, față de poezia religioasă, poezia erotică, poezia naturii (peisagistică), poezia socială (patriotică) etc. Poemele lui Eminescu, Luceafărul, Scrisoarea I, Glossă, Rugăciunea unui dac, Odă (în metru antic), de exemplu, poezii de profundă meditație filosofică despre viață și moarte, despre rostul și sensul lumii, nu sunt doar poezii de „reflecție”, ceea ce le-ar îngusta valoarea. Desigur, poezia filosofică este o poezie reflexivă, dar nu putem integra poezia erotică, de exemplu, în categoria poeziei reflexive, deși ea s-ar putea să conțină elemente de „reflecție”.

Într-un alt studiu, „Actualitatea concepției maioresciene a artei pentru artă”, profesorul Roșca readuce în discuție ideea autonomiei artei în raport cu alte forme ale culturii, aplicând considerațiile teoretice ale lui Titu Maiorescu la analiza poeziei și prozei românești, a dramaturgiei, pentru a evidenția marile valori și a le diferenția de pseudovalori. Pe această temă a curs multă cerneală în literatura română. Este cunoscută polemica Gherea-Maiorescu privind ideea artei pentru artă și a artei cu tendință. Nu reluăm acum argumentele pro și contra din celebra polemică. Concepția lui Maiorescu a artei pentru artă, ca autonomie în raport cu alte forme ale culturii (știința, morala, politica), este de actualitate și se impune ca o judecată de valoare în aprecierea operei de artă, pentru a descuraja impostura și nonvalorile.

Un alt studiu important, „Limpiditate și profunzime în poezia lui Eminescu”, demonstrează calitățile exemplare de critic literar ale lui Ioan N. Roșca. Autorul subliniază marea accesibilitate a poeziei lui Eminescu, simplitatea ei, dar, dincolo de acestea (un prim nivel de receptare), se află și alte straturi de profunzime și înțelegere, accesibile unui cititor avizat.

O comunicare susținută la Seratele „Eminescu, jurnalistul” analizează „Substratul creștin al poeziei lui Eminescu în interpretarea lui Theodor Damian”. Poetul, teologul și filosoful Theodor Damian, în cartea sa Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu, infirmă ideea ateismului poeziei eminesciene și acreditează influența religiei ortodoxe asupra acesteia. Fragmentul invocat pentru susținerea ateismului eminescian este cunoscutul vers din poezia „Împărat și proletar”: „Religia – o frază de dânșii inventată”, fără a se ține seama că este vorba de discursul proletarului revoluționar, rupt din context. Pe de altă parte, numeroase alte poezii îl invocă pe Dumnezeu („Rugăciunea unui dac”, „Luceafărul” etc.) sau sunt compuse sub forma unei litanii („Rugăciune”), sau conțin cuvinte din sfera religiei.

Cât privește teza unui pesimism radical al poetului, Theodor Damian aduce în discuție publicistica lui Eminescu, în care critică vehement clasa politică, liberalismul. Eminescu a apărat cultura specifică poporului român, a prețuit rolul Bisericii Ortodoxe, deci pesimismul său este relativ.

Un excelent eseu este cel despre Nicolae Labiș, văzut de criticul literar Ioan N. Roșca cu un ochi proaspăt, nedeformat. Autorul analizează cu mare atenție poezia lui Nicolae Labiș, subliniind năzuința spre armonie și puritate încă din primul volum antum, Primele iubiri (1956), unde elogiază armonia naturii, viața vegetală și animală („Începutul”, „Primele iubiri”). Totodată, poetul a înregistrat și dizarmonia naturii, precum și cea din societate. Capodopera „Moartea căprioarei” este un excelent exemplu de dizarmonie în planul natural, iar poeziile despre război („Zurgălăul”, „Rapsodia pădurii”, „Pe obcinele Stânișoarei”), de dizarmonie socială. Criticul literar analizează fără prejudecăți poeziile dedicate Partidului, Comunistului, subliniind aceeași idee a armoniei, prin credința sinceră a poetului în idealul comunist, care promitea pace, desăvârșirea omului, restabilirea unității pierdute. Așa se explică prezența unor poezii ca: „Lui Marx”, „Manifest”, „Schițe pentru umanism proletar” etc. Poetul a descoperit ulterior disonanțele majore între teorie și practică și le-a blamat cu o mare forță pamfletară (poemul „Omul comun”). „Spirit al adâncurilor”, poetul se retrage în lumea lui interioară („Trăiesc în altă lume decât voi”) și caută liniștea, armonia interioară, trăind, totuși, neliniștea și tensiunea din planul real. Nicolae Labiș rămâne „buzduganul unei generații” (Eugen Simion), care anunță următoarea generație de poeți: Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Ioan Alexandru, Adrian Păunescu ș.a.

În această cronică, nu mi-am propus să analizez fiecare eseu al autorului, ci să subliniez înaltele sale calități de teoretician, de critic literar și de jurnalist cultural, de „istoric al clipei”, care înregistrează cu obiectivitate și empatie fenomenul cultural și literar al contemporaneității, adresându-ne o invitație la lectură, o provocare intelectuală.

Amintesc, în treacăt, celelalte studii și eseuri privind poezia lui Ion Horea, a lui Dumitru Ichim, care se află în „căutarea poetică a mântuirii”, creația poetică a lui Theodor Damian, la confluența cu celelalte valori spirituale, a lui Dan Anghelescu, „mefient în lumea postmodernă în stil postmodernist”, a Passionariei Stoicescu, a Mihaelei Albu, „o personalitate polivalentă”, aflată în „sfera poeziei intertextuale”, a lui Octavian Mihalcea, aflat între „lumini crepusculare și un nou răsărit”, a lui Marius Daniel Mihu, „un căutător al luminii”, a lui Sorin Ivan, „poet whitmanian al Renașterii din vremi pandemice”, cartea Biblia literară a lui Virgil Diaconu, care reprezintă „Direcția critică în cercetarea biblică”, proza scurtă a lui Florentin Popescu, un „Povestitor între realitate și fantezie”, creația romanescă a lui Dan Ghițescu, a lui Iulian Chivu, a lui George Vlaicu, a lui Mihail Diaconescu, publicistica interbelică a lui Vintilă Horia, jurnalul cultural newyorkez al lui Theodor Damian, jurnalele lui Mircea M. Ionescu.

Iată o listă lungă de poezie, proză, publicistică, jurnale, care demonstrează aria largă de cuprindere și de interpretare profundă, la obiect, a unor autori și opere de valori diferite, care sintetizează capacitatea excepțională a lui Ioan N. Roșca de a fi un martor obiectiv și sensibil la fenomenul literar și cultural al prezentului, îmbogățindu-ne mintea și sufletul prin comentarii de înaltă ținută intelectuală.

Cafeneaua literară – Ion HAINEȘ, paginile 26-27