Dumnezeu să îl odihnească în pace!
Prof. univ. dr. inginer Marian CONSTANTIN –
26 iulie 1938, Lupeasca, judeţul Ilfov – 15 septembrie 2025, București
Absolvent al Facultății de Agronomie din Universitatea din Craiova (1962) şi al Facultății Tehnico-Economice de Ingineri Economişti din Bucureşti (1970), Marian Constantin a obţinut titlul de doctor în agronomie în specialitatea economia agriculturii cu teza ”Studii tehnico-economice privind dezvoltarea pomiculturii în zona subcarpatică a Olteniei” susţinută la Institutul Agronomic ”Nicolae Bălcescu” (actuala Universitate de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară) din Bucureşti, în anul 1974, conducător fiind profesorul univ. dr. doc. Ioan C. Vasiliu.
A parcurs toate treptele universitare de la asistent (1971) la profesor universitar (1993) la Facultatea de Management, Inginerie Economică în Agricultură şi Dezvoltare Rurală a Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, Catedra de management-marketing, predând la zeci de generații de studenți cursuri şi lucrări practice la disciplinele economia şi organizarea muncii în agricultură, conducerea și gestiunea unităţilor agricole, valorificarea producţiei agricole, marketing în agricultură, marketing agroturistic.
Activitatea de cercetare s-a concentrat asupra problemelor organizării economiei agrare, a marketingului producţiei agricole și s-a materializat într-un număr considerabil de lucrări, publicate atât în țară, cât și în străinătate (menţiune asupra a 2 cursuri şi a unui caiet de lucrări practice, în limba franceză, apărute sub egida Institutului Naţional Agronomic din Alger), 33 de cărţi, dintre care 11 ca singur autor, 5 coordonator: Constantin, M., 1983, Valorificarea producţiei agricole, Ed. Scrisul Românesc, 327 pag.; Constantin, M., 1992, Agromarketing, Ed. Didactică şi Pedagogică, 202 pag.; Constantin, M. (autor coordonator), L. Lagrage (Franţa), J-C. Montigaud (Franţa), O. Ferro (Italia), Personna, R. (Italia); Marketingul producţiei agroalimentare, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti 492 pag. (colaborare); Constantin, M. (autor coordonator), L. Lagrage (Franţa), J-C. Montigaud (Franţa), O. Ferro (Italia), Personna, R., (Italia); prefaţa la ultimele două e realizată de J.M. Boussard, preşedinte al Societăţii Franceze de Economie Rurală, 1999, Agromarketing, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 506 pagini (colaborare), Constantin, M. – Dicţionar de agromarketing, Ed. Tribuna Economică, în limbile engleză, franceză, germană, italiană, 356 pag., 2014, ş.a. Se poate sublinia publicarea la edituri de prestigiu din România a 5 cărţi, la care colectivul de autori a fost din străinătate.
Ca rezultat al realizărilor şi aprecierilor se înscriu anumite lucrări considerate manuale de referinţă, motiv pentru care au fost efectuate citări de către diferiţi autori, în cărţi şi articole tipărite sau teze de doctorat.
Distins de două ori cu Premiul ”Nicolae Cornăţeanu” acordat de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Şişeşti pentru lucrările: Agroturism şi marketing agroturistic, Ed. Ceres, şi Politici şi pieţe agricole – reformă şi integrare europeană, Ed Ceres, în anul 2006, respectiv pentru lucrarea Marketingul producţiei agroalimentare, Ed. AgroTehnică, în anul 2009, profesorul Marian Constantin ne lasă o moştenire nepreţuită prin dăruirea exemplară faţă de catedră, faţă de misiunea didactică. Rezultatele muncii sale au însemnat nu doar performanţe intelectuale de cel mai înalt nivel, ci şi sute de destine dedicate ştiinţe.