Academia Oamenilor de Știință din România

AcasăEvenimenteConferința "Platforma digitală de telemedicină 116117"

Conferința „Platforma digitală de telemedicină 116117”

Cunoaștem că în România există o dificultate reală de a intra în legătură cu un medic atunci când ne confruntăm cu o situație medicală, indiferent de gravitatea acesteia. Există un număr din ce în ce mai mic de medici practicanți, numărul medicilor de medicină de urgență în România fiind de doar 700.

Variantele existente în acest moment pentru soluționarea unei probleme medicale apărută subit sunt următoarele:

  1. sunăm medicul de familie care răspunde dacă este în timpul orelor de program;
  2. sunăm un prieten/rudă medic;
  3. sunăm la 112 cerând o salvare, consumând uneori nejustificat resurse importante de la bugetul statului;
  4. utilizând un mijloc de transport propriu, ne prezentăm la camera de gardă a celui mai apropiat spital, unde, dacă situația noastră medicală nu este amenințătoare de viață, putem aștepta mai multe ore până ce se eliberează un medic.

*

Statisticile anului 2022 arată că peste 70% din adresabilitatea la Unitățile de Primiri Urgențe (UPU) ale marilor spitale este reprezentată de cazuri minore care se pot rezolva online. De asemenea, la numărul unic de urgență 112, în decursul aceluiași an, din 10 milioane de apeluri, aproximativ 1,5 milioane au fost medicale non urgențe, apeluri ce aglomerează și sufocă sistemul cu situații pentru care serviciul 112 nu are un protocol încă. Acest lucru a determinat STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale) să inițieze o amplă campanie media de informare și educare a întregii populații, astfel încât, noi toți, să nu mai apelăm 112 decât pentru cazuri medicale de URGENȚĂ. Această campanie s-a derulat pe perioada a două luni, în toamna anului trecut.

*

Împreună cu Societatea Națională de Cruce Roșie din România, eTELEDOC a dezvoltat o platformă digitală care poate sta la baza înființării Centrului de Permanență Național, după modelul celor deja existente în Italia, Germania și Finlanda, care să preia și să gestioneze situațiile non-urgente, cu alocarea numărului scurt unic 116117 dedicat acestei cazuistici medicale la nivelul întregii Uniuni Europene.

În acest mod, orice persoană care se confruntă cu o situație medicală survenită brusc, poate accesa serviciul 116117 nonstop, intrând în legătură direct cu un medic capabil să ofere un sfat, suport sau ghidaj în funcție de situația medicală respectivă. Se efectuează astfel un triaj expertizat al tuturor solicitărilor care se adresează camerelor de gardă, descongestionând aceste servicii care au menirea de a se ocupa doar de urgențe amenințătoare de viață.

Platforma are 4 direcții de lucru și anume: consultații adulți, consultații pediatrie, consultații limba engleză și consultații persoane cu deficit de auz și vorbire, pentru ultima variantă fiind implementat atributul de subtitrare.

Accesul la medic se va face fie în aplicație prin videocall, fie prin apel telefonic formând numărul scurt 116117 de pe orice tip de telefon, din orice zonă a țării, în regim de permanență. Pe platformă vor lucra medici din specialitățile medicină generală/ medicină de familie. Consultațiile vor fi decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, după modelul deconturilor efectuate pentru activitatea medicilor de familie din Centrele de permanență.

Documente

AOSR – VIZIBILITATE INTERNAȚIONALĂ

MEMBRI

RAPORT AOSR

CĂRȚI MEMBRI AOSR

MANIFESTĂRI AOSR

AGORA